Selskap hele dagen…

Categories Blogg

For to år siden fikk jeg et fuglehus av mine foreldre, vi fylte det opp med solsikkefrø og plutselig ble det et yrende liv på verandaen. Men i fjor måtte jeg kaste fuglehuset, det hadde råtnet helt opp. Brått ble det så tomt på verandaen, ingen små fugler å se på lenger. Det er rart hvordan de små fuglene kan lyse opp hverdagen, for meg var det helt fantastisk å stå opp til et yrende fugleliv.

Så i år måtte jeg på jakt etter en ny fuglemater, og denne gangen var jeg ute etter en som tålte været her på Vestlandet. Det var da jeg kom over en fuglemater i gjennomsiktig plast som skulle tåle alt slags vær, egentlig skulle den henge på vinduet men vi valgte å henge den på rekkverket ved siden av huset. Jeg måtte le litt når gubben skulle feste fuglemateren, jeg skjønte ingenting når han plutselig kom ut av skogen med en haug av kvister i hendene.

Etter at han hadde festet fuglemateren begynte gubben å borre små hull i platen der fuglemateren sto, og i de hullene puttet han kvistene nedi. Det var tydeligvis ikke bare jeg som syns det var hyggelig med de små fuglene, det ble tydelig at gubben likte de også. Det er lenge siden jeg har sett gubben legge så mye flid i noe som han gjorde med fuglemateren, og når jeg spurte hva kvistene var til himlet gubben med øynene og sa: “de må jo ha noe å sitte på”. 

Se film av fuglene HER.

I fjor trodde gubben det hadde rablet for meg når jeg sa at fuglene ga beskjed når det var tomt for fuglemat, du kan lese det innlegget HER. Jeg var derfor rimelig spent på om det samme ville skje igjen, og det skulle vise seg at jeg ikke trengte å vente lenge på det svaret. For allerede dagen etter ble det fullt liv utenfor det store stuevinduet mitt, to fugler begynte å flakse vilt utenfor vinduet, og når de plutselig begynte å pikke på ruta med nebbet sitt skjønte jeg at det var tomt. 

De små spurvene er slettes ikke dumme, jeg er mektig imponert over hvor snarrådige de er. Jeg kan sitte i timevis og se på de små nydelige skapningene, og en liten gutt kommer løpende hjem fra skolen for å se om det har kommet noen nye fugler. Så nå har jeg selskap hele dagen, og de små spurvene gir hele familien så mye glede. Neste år skal vi prøve å lage en ekorn matstasjon, det kryr nemlig av ekorn her og det hadde vært så fint å få besøk av de i hagen….

10 kommentarer

10 thoughts on “Selskap hele dagen…

  1. Ikke for å ta fra deg gleden,men her kan det komme mus.
    Men forstår godt at du koser deg men disse fuglene.Du skriver så levende at jeg føler at jeg kan se deg for meg🌹

    1. Vi bor så tett på naturen så her er det masse mus. Men vi har aldri hatt noen problemer med det og det har ikke naboene heller, vår nærmeste nabo har gitt mat til fuglene i over 20 år uten problemer. Det er så mange katter og ugler her så jeg tror de holder bestanden nede 💜

  2. Jeg mater pippsen på hytta. Så gøy når det kommer forskjellige på besøk. Kan sitte ved vinduet og bare se på dem. Jeg forer både med meiseboller, solsikkefrø og villfuglblanding. Har også to store stubber hvor jeg legger peanøtter. Fått mange flotte bilder av dem alle. Får også ekorn på besøk. Gøy å se dem samle for så å grave ned i plenen. Kos deg med titting. Og klart de må ha noe å sitte på.

  3. Ingen spurv å se på filmen din, men blåmeis, kjøttmeis og svartmeis 😊 Og bildet viser en dompap 💕 Kjøp dere Gyldendals store fugleguide, og lær navnene 😊
    Jeg fôrer masse, og har ekstremt stor glede av fuglene “mine” 🤩

    1. Du har rett, ingen spurv på filmen men de er her 😊 Helt siden vi fikk det første fuglehuset av mine foreldre har jeg Googlet fuglearter, og jeg har lært mye på disse årene💜

  4. Åååå det er så herlig å se på fuglene som kommer for å spise mat. Og de kvistene han har borret hull for er jo kjempesmart!
    Jeg har nettopp investert i en fuglemater i plast som henger fritt i et tre utenfor kjøkkenvinduet – også har vi en slik som er klistret inn i vinduet – så nå blir det liv i matskålene! Selv om skjora er flittig – den må ha mat den også 😀
    Lag deg så gode dager som mulig, Vivian 🙂 klems

  5. Så koselig.Min svigerfar var alvorlig kreftsyk på slutten av livet men en av de tingene han fant stor glede i var å følge med alle fuglene som holdt til i hagen. De hadde som dere et fuglehus utenfor vinduet ☀️

  6. For en flott fuglemater!Skal sette gubben her i huset i gang med å lage den!Har heldigvis en handy gubbe,her og!koste meg med filmen av fuglene!Og at de gir beskjed, om mer mat !Herlig!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *