Når gubben tror det har rabla for kjerringa….

Categories Blogg

Ja jeg er nærmest blitt besatt av et lite fuglehus ute på verandaen, i løpet av disse ukene har jeg blitt ekspert på fugletyper. Hver gang det dukker opp en ny fugl med fuglehuset må jeg inn på datamaskinen for å google, og jeg har lært mye om fugler den siste tiden. Men jeg er ikke den eneste som syns det er kjekt med disse småfuglene, en hardbarka finnmarking er også engasjert.

Hver kveld går han ut på verandaen for å sjekke om de har mat, og dersom vi er tom for fuglemat er han snar med å gå på butikken.
Selvfølgelig vil han aldri innrømme det, men gubben er like engasjert som meg.
Men når han kom hjem i dag fikk jeg høre det, for i dag trodde han at det hadde rabla for kjerringa. Under ligger samtalen som fikk gubben til å lure på om kjerringa var vel bevart.

“Det er tomt for mat i fuglehuset, du må fylle på”

“Kordan i huleste går det an? Æ fylte jo på for to dager siden”

“Ja det er nå tomt, bare se selv”

Lettere oppgitt gikk gubben ut på verandaen for å se, og joda kjerringa hadde rett hun. Forvirret ble han stående og stirre på meg, og i det jeg møtte blikket hans viste jeg hva det neste spørsmålet ville bli.

“Men kordan kunne du vite det? Har du begynt å gå igjen eller noe?”

“Nei fuglene sa det”

 

Akkurat i det jeg sa den siste setningen skjønte jeg at ordene mine ville vekke oppsikt, men faktum var at det var fuglene som hadde gitt meg beskjed.
To ganger har jeg opplevd det nå, og det har alltid skjedd når fuglehuset er tomt for mat. En liten dompap har virkelig bevist at fugler er noen smartinger, for når han oppdager at det er tomt for mat i fuglehuset så flyr han bort til vinduet og pikker på det med det lille nebbet sitt.

Selvfølgelig fortalte jeg dette til gubben, men det førte bare til at han ble mer overbevist om at kjerringa var blitt gal. Trusler om tvangsinnleggelse fylte huset, for denne gangen hadde kjerringa dratt det for langt.
Hele historien min medførte til at gubben glemte å fylle på fuglehuset, og når han la seg ned på sofaen for å ta sin daglige ettermiddagshvil fikk han seg en overraskelse.

For akkurat i det gubben hadde inntatt horisontalen skjedde det igjen, små pikkelyder fikk gubben til å bråvåkne. Og der var han igjen, rett utenfor vinduet satt han med det lille nebbet sitt og pikket på ruten.
“Ka fa#n” hørte jeg fra sofaen, helt sjokkert ble gubben sittende å klø seg i hodet.
Jeg derimot begynte å le, og takket høyere makter for at jeg hadde blitt frikjent fra kokostempelet. Bilde klarte gubben også å ta, for dette kom ingen til å tro på uten bevis. Så nå sitter kjerringa her godt fornøyd, gubben derimot  har enda ikke kommet over sjokket….

 

15 kommentarer

15 thoughts on “Når gubben tror det har rabla for kjerringa….

  1. Dette skjer her også vi har sprosser på vinduene og de sitter der og hakker i vinduet når det er tomt for mat. Vi har en innekatt som også ser på dette og mjanger. Så fugler er ikke dumme. Ha en flott kveld.

  2. Så herlig! 😀😂
    Vi har fugle- og ekornhus lenger unna, så her kommer de ikke å hakker på ruta, men vi ser godt når der begynner å bli tomt i ekorn husa, for da er det bare halen vi ser, når de må helt til bunnen for å finne solsikker og nøtter. Og enkelte ganger sitter de inni huset ☺️

  3. Sånn en herlig lesning. Du er heldig…jeg bor noen hus nedforbi deg, og har ennå tilgode å finne dompapen på matfatet her…men så har vi 3 katter også da….
    Du skriver utrolig godt.
    En sann fornøyelse å lese😊

  4. Jeg elsker å se på småfuglene når de spiser fra fuglemateren. Her hjemme er det lite fugler, men på hytta må jeg fylle på hver dag.
    Det blir lite hytte på meg denne mai. Fredag skal mamma gravlegges. Og etter det kan vi igjen dra dit. Jeg håper at ikke fuglene har frosset ihjel så kaldt det har vært.

    1. Jeg håper det blir en fin begravelse, at dere får en avslutning som er verdig 💖 Jeg håper du snart kommer deg på hytta igjen , og at du finner glede i småfuglene 💖

      1. Ja. Trist at hun ikke er med oss lengre, men hun ble nesten 101 år så det føles greitt tross alt.

  5. Det finnes knapt noe mer spennende enn fugler. Jeg har registrert over 200 arter nå, store og små 😊

  6. Vi fikk stillits på besøk på hytta. Så gøy. Vi har flere forinngsplasser. Og fire typer mat. Solsikkefrø er meget populært. Nøtter og Meiseboller ved siden av vanlig fuglemat. Tiltrekker seg forskjellige typer fugler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *