En ubeden gjest skapte kaos…

Categories Blogg

Jeg våknet grytidlig i morges , kroppen ga tydelig beskjed om at nå var det på tide å starte dagen. Litt fortvilet kikket jeg på klokken , viserne fortalte at det var altfor tidlig til at jeg kunne vekke gubben. Jeg knep øynene igjen og prøvde så hardt jeg kunne å overse en full blære , dessverre holdt jeg bare ut et kvarter. 07.15 klarte jeg ikke mer , og like etter sto en trøtt gubbe i døråpningen.
Ka fa#n e det du hold på med , vet du ikke at æ søv”

Før jeg rakk å forklare eller unnskylde meg var jeg oppe av senga , her trengtes ingen beskjeder for at gubben skulle vite hva jeg trengte. Med toalettbesøket unnagjort bar det rett tilbake i seng , ikke tale om at jeg skulle stå opp så tidlig på en søndag , dessuten hadde vi jo barnefri og det måtte nytes. Jeg hørte banningen til gubben opp trappa , men jeg trøstet meg med at nå kunne gubben få sove noen timer i fred og ro.

Rettigheter: tegninger.no

Det skulle jeg aldri ha tenkt , for noen minutter etterpå så trodde jeg faktisk at det var krig. En buldring i trappa var det første jeg hørte , men buldringen var så høylytt at man skulle tro hele trappa hadde rast sammen. Tunge skritt ga gjenklang i huset , veggene dirret rundt meg. Med store øyne ble jeg liggende å lytte , hva var det gubben holdt på med nå? På ny kunne en buldring høres i trappa , og fra loftet hørte jeg noen unormale lyder.

Det var faktisk et øyeblikk der hvor jeg trodde gubben hadde lurt inn et kvinnfolk , for aldri har jeg hørt sånne skrik før. Eller jo der lyver jeg , jeg har sett lignende på Tv fra en Justin Bieber konsert. Men jeg tvilte på at Justin Bieber hadde kommet til Breistein , eller at gubben hylte som en nyforelsket tenåringsjente. Det siste skulle det vise seg at faktisk var riktig , det var nemlig gubben som hylte.

Men det som ga meg det største sjokket var når han like etter sto inne på rommet mitt igjen , og det var da jeg angret på at jeg ikke hadde fått hengt opp skjult kamera på soverommet. For der sto han altså , i trusa med et hvitt pledd over hodet og klogger på beina. Det var da jeg krevde en forklaring , for nå var jeg virkelig inne på tanken om at en tvangsinnleggelse var på sin plass.

En glad gutt som er på vei hjem

Det viste seg at gubben hadde lagt seg under dyna igjen etter at han hadde vært nede hos meg , men ikke før han hadde åpnet vinduet litt på gløtt. Helt avslappet lå han i senga og scrollet på telefonen , nå skulle han nyte en stille stund for seg selv. Men naturen hadde lagt andre planer , og like etter sto en panisk gubbe i senga. En liten ubeden gjest hadde klart å lure seg inn mellom sprekken i vinduet , ifølge gubben ble det en kamp om livet oppe i en toppetasje. Jeg fikk flashback tilbake til en tid der jeg var frisk , det innlegget kan du lese her.
Men denne gangen var det ikke en flaggermus som var problemet , en liten spurv fløy nå panisk rundt i rommet.

Det var forklaringen på teppet , for som gubben sa “ikke fa#n om han skulle bli hakket i hjel” 
Kloggene fikk jeg ingen logisk forklaring på , ikke annet enn at gubben måtte beskytte seg med det første han fant. Stakkars liten spurv , det synet av gubben må ha brent seg fast i minnet. Jeg tror neppe den forviller seg inn her flere ganger , for da tror jeg klekkesesongen står i fare. Det ble ikke noe mer søvn på gubben i dag , han turte ikke utfordre skjebnen noe mer med å legge seg ned igjen.

Det er lenge siden jeg har ledd så mye så tidlig på dagen , gubben derimot konkluderte med at barnefri var oppskrytt. Av litt medfølelse valgte jeg å stå opp jeg også , jeg var tross alt lys våken jeg også av alt rabalderet. Dessuten kan man jo ikke sove bort en sommerdag , for det var nettopp slik det føltes som når jeg sto opp. Nok en deilig dag ventet , solen skinte fra en blå himmel idag også.

Men jeg må innrømme at jeg hadde lagt meg i går med en plan i hodet , jeg visste bare ikke hvordan jeg skulle presentere den for gubben. Så når jeg endelig tok mot til meg og foreslo en tur på Plantasjen så fikk jeg den reaksjonen jeg var redd for , “E du klin hakka gal” ropte gubben mens han spyttet ut gloser. Med vår forrige handletur på Plantasjen ferskt i minne blånektet gubben , jeg skulle jo bare ha blomster den gangen også!

Slik endte vår forrige handletur på Plantasjen

Men hvem tror du måtte gi seg? Joda det skal jeg ikke legge skjul på , jeg får som regel viljen min. I motsetning til forrige gang så var jeg flink idag , det ble bare blomster denne gangen. Ikke at jeg hadde noe særlig valg heller da , for gubben løp gjennom hele Plantasjen som et godstog på avveie. Men når vi kom hjem satte gubben seg igjen på bakbeina , han skulle IKKE være noen gartner. Men nå var det jeg som hadde fått nok , for selvfølgelig skulle han få de ned i jorda!

Så da ble det sånn da , og nå sitter jeg her temmelig fornøyd med både meg selv og gubben. En liten gutt var også fornøyd idag , glad for å komme hjem og overlykkelig over å få lov til å gå med kortebukse ute for første gang i år. Nå sitter vi her alle mann , lettere solbrent hele gjengen men veldig fornøyd med helgen. I morgen venter hverdagen igjen for de fleste , men denne kjerringa skal være hjemme og nyte nok en soldag , noen goder må jeg også ha….

7 kommentarer

7 thoughts on “En ubeden gjest skapte kaos…

  1. Det er morsomt og levende beskrevet 🤣😅😆 Jeg kan ikke annet enn å le 🤣😅 du er superflink med ord 👍🤩 Fine blomster dere kjøpte🌸🌸🌼🌼🌸🌞

  2. Altså- du er helt rå med ord💛
    Ser for meg synet av gubben i truse, klogger og pledd over hodet😂😂
    Og spurven – ja den ler nok om ikke gapskratter ennå😂
    Fin vårdag til deg🌞

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *