Vi er alle forskjellige…

Categories Blogg

Jeg ble så glad når jeg oppdaget hvem som var mest i årets sesong av Farmen kjendis, endelig noen deltakere som virkelig visste hva det ville si å leve med utfordringer. Cato Zahl Pedersen er en mann jeg alltid har hatt respekt for, han er ikke redd for å ta på seg nye utfordringer til tross for delvis manglende funksjonsevne.

Anne-Kat. Hærland visste jeg lite om, det har vært ganske så stille etter hun var i rampelyset. Jeg visste ikke at hun hadde problemer med synet før det kom opp på Farmen, men jeg syns hun var tøff som meldte seg på. Det tok ikke lang tid før dramaet brøt ut der inne, og det endte med at Anne-Kat valgte å trekke seg.

Hetsen av Anne-Kat etter på lot ikke vente på seg, det eneste folk så var hvor negativ hun var. Hennes utfordringer ble bagatellisert i forhold til Cato sine, og enkelte mente hun burde ta seg sammen. Selv ble jeg bare skremt når jeg leste kommentarene, og igjen fikk jeg et bevis på hvor lite forståelse enkelte har for andre.

Jeg lurer på hva de ville følt på om de plutselig havnet i samme situasjon som Anne-Kat, de ville kanskje reagert annerledes om det var de som sakte men sikkert risikerte å bli blind. Det er så innmari lett å etterpåklok, for faktum er at ingen av oss vet hvordan vi vil reagere dersom noe lignende skjer med oss. Jeg vet hvordan det føles å få hele livet snudd på hodet, og det første du kjenner på er en redsel så stor.

En redsel som aldri helt slipper taket, en redsel du bare må lære deg å leve med. Det trygge livet du alltid har kjent smuldrer opp i røyk foran øynene dine, og du innser at friheten du engang hadde plutselig er borte. Empati bør være stikkordet her, men dessverre er det en mangelvare hos enkelte.

Livet er tøft for oss alle, så hvorfor kan vi ikke heller bruke krefter på å bygge hverandre opp? Jeg blir skremt når jeg ser holdningen til enkelte voksne, og jeg syns ikke det er det minste rart at enkelte unge tar etter. Vi må alle huske på at vi er forskjellige, livet er like uforutsigbart for oss alle…

6 kommentarer

6 thoughts on “Vi er alle forskjellige…

  1. å sammenligne funksjonsnedsettelser er en uting , Cato har levd ett langt liv med sine og gjort mye , han er jo suveren, men også avhengig av litt hjelp , var på fordrag med han for ett par mnd siden . Anne-Kat lever med en helt annen utfordring, de burde begge bli tatt hensyn til .Forstår godt at hun ga seg

  2. Fint å lese ord og tanker hos deg.
    Spesielt fint at nettopp du skriver:
    Livet er tøft for oss alle, så hvorfor kan vi ikke heller bruke krefter på å bygge hverandre opp?

    Fint når du og flere av oss, sår inn litt lys, glede og godhet,
    til noen som har “det mørkt.”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *