Verdens dyreste fastelavens boller….

Categories Blogg

I dag har alt som kunne gått galt gjort nettopp det , fredag den 13 er ingenting sammenlignet med dagen i dag. Det begynte allerede i natt , bipap masken begynte å skape seg så jeg ble tvunget til å ta den av etter bare to timer. Det skulle jeg aldri ha gjort , for det medførte til at jeg var svindårlig når jeg våknet idag. Enda en indikasjon på at jeg er blitt dårligere , ikke akkurat en perfekt start på en morsdag.

Jeg kom meg ikke opp før 12.30 , og i det jeg ble satt i godstolen angret jeg på at jeg ikke bare holdt senga. For på kjøkkenet var gubben og min datter i full gang med bollebaking , hun hadde stått tidlig opp på en søndag for å hjelpe til med å bake fastelavens boller. Det gikk imidlertid ikke lang tid før noen ulyder kunne høres , denne gangen var det ikke bare min mann som spydde ut gloser. Det synet når både gubben og min datter plutselig sto fremfor meg kommer jeg aldri til å glemme , heldekket av mel stirret de på meg med et oppgitt blikk.

“Det bli fa#n mæ ingen boller av dette hær”
Et brett ble holdt fremfor meg , 16 inntørkede rosiner ble vist frem. Jeg skjønte ingenting der jeg satt , lurte fælt på hvilken oppskrift de hadde fulgt. Hadde de hevet i det hele tatt , når jeg så på brettet så var det lite som minnet om fastelavens boller. Jeg prøvde hardt å holde meg alvorlig , men inni meg gapskrattet jeg. Men boller måtte vi jo ha , så med mor sine instruksjoner satte Helan og Halvan i gang med en ny deig.

Det første jeg anbefalte var å bruke håndmikseren til å elte deigen , da blir den både luftig og myk. Men det gikk ikke lang tid før nye gloser igjen kunne høres , og når et hyl som like gjerne kunne kommet fra en ulv kunne høres , ja da innså jeg at dette ikke var rette dagen å bake på. Jeg aner ikke hvordan de har klart det , men at det er en ny Guiness rekord i kløneri på kjøkkenet er jeg ikke i tvil om.

Ledningen på håndmikseren hadde på mystisk vis forvillet seg opp i deigen , og tvinnet seg rundt eltekrokene som et slaktet skinn. Heldigvis klarte gubben å dra ut kontakten før det gikk helt galt , det siste som manglet var at hele håndmikseren gikk i luften. Det var et øyeblikk der hvor jeg faktisk trodde at noe hadde gått i luften , for når de for andre gang sto fremfor meg så sto virkelig håret rett opp Halvan mens på Helan er jeg usikker på hva som vokste opp fra en blankpolert skalle.

Bolledeigen klarte vi å redde , men håndmikseren var det verre med. Etter at vi hadde renset bolledeigen for plastikdeler kunne vi hive bollene på steking , så var det bare for oss å krysse fingrene og håpe på det beste. Heldigvis ble det et vellykket resultat , ja jeg vet ikke hva som hadde skjedd hvis det ikke hadde gått denne gangen. Men når gubben plutselig ropte at vasken var blitt tett så var det bare å rømme huset , vi tok ingen flere sjanser. Så i dag gikk vi til bords hos mine foreldre med verdens dyreste boller på bordet , men så smakte de til gull også.

Nå har vi kommet hjem etter en god ettermiddag sammen med mine foreldre , de har disket opp med både middag og dessert. Gubben står nå på hodet under vasken og banner , mens jeg sitter her og ber en stille bønn. Hva kvelden bringer er det ingen som vet , jeg bare håper vi overlever lenge nok til å igjen få oppleve en ny dag…

7 kommentarer

7 thoughts on “Verdens dyreste fastelavens boller….

  1. Ha, ha🤣Nå fikk jeg meg en god latter! Kanskje ikke så bra, for det er jo synd at mikser og vask blir ødelagt. Men du skriver så artig!😁Her er det sønnen min som nettopp har laget ferdig bollene, og de ble vellykkede. Men gjærbakst er lunefullt. Kan fort gå feil vei. Er jo rene kjemien

    1. Ja jeg tror den første gjærbaksten hadde en vel dårlig dag , takk og lov for at det gikk andre gangen , og du kan trygt le for det gjorde jeg også 😂

  2. Unnskyld Vivian , æ må flire æ også, for opp i slt så skriver du så levende at æ ser det tydelig for mæ😅
    Takk Vivian for at du beriker hverdagen tel mæ🥰

    1. Du kan tro jeg flirte innvendig jeg også Sølvi , men hadde de sett det hadde det blitt månelyst her , så jeg fant ut det var best å holde kjeft 😂

  3. Noen ganger er det best å holde kjeft ja 😄🤣 kjenner til det 🤣 Det var morsomt å lese, godt det ble boller til slutt 👍🍪❤️❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *