Verden går fremover…

Categories Blogg

At verden går videre fikk vi et bevis på når vi var på tur, og det i positiv forstand.
Når jeg gikk på barneskolen lærte vi lite om homofili, faktisk tror jeg knapt vi visste at det eksisterte.
Og når det var tid for seksualundervisning var det bare kleint, en flau lærer som skulle lære oss det mest grunnleggende. Men å bli forelsket i samme kjønn kom aldri opp, hadde det gjort det så kunne kanskje verden sett litt annerledes ut.

Mine foreldre er over 70 år, og når de vokste opp var homofili forbudt.
For den generasjonen var det utenkelig at to av samme kjønn kunne leve sammen i partnerskap, så jeg kan forstå hvorfor den generasjonen har vanskeligheter med å akseptere denne kjærligheten.
Holdningene er så inngrodd hos enkelte at det blir for vanskelig og endre deres syn, men nå er det heldigvis kommet en ny generasjon.

Som mor føler jeg på et ansvar overfor mine barn, for jeg vet hvor lett det er for at mine egne fordømmer kan smitte over på dem. Det er noe alle foreldre bør tenke over, for våre barn tar etter oss.
Hver dag prøver jeg å tenke over hvordan jeg uttrykker meg, for jeg vet at en liten gutt lærer etter meg.
Mangfold har alltid vært svært viktig for meg, derfor ble jeg så glad når en liten gutt stilte et spørsmål med den største naturlighet.

I sofaen til min bror ble jeg vitne til et magisk øyeblikk, en liten gutt ga meg håp for fremtiden.
For når sønnen til min bror begynte å pakke ned klær lurte en liten gutt på hvor han skulle, og når han svarte at han han skulle til kjæresten kom det et et spørsmål fra en liten gutt.
Har du gutte eller jente kjæreste” spurte en liten gutt med den største naturlighet, og det var da jeg kjente varmen spre seg i min slitne kropp.

Igjen viser han en enorm klokskap, igjen gir han meg håp.
Håpet for fremtiden ligger i våre barn, og det er opp til oss foreldre hvordan vi vil at den skal se ut.
Jeg er så stolt av en liten gutt, han ser kun kjærligheten for den det er.
Vi har så mye å lære av våre barn, en liten gutt åpner øynene mine hver eneste dag….

10 kommentarer

10 thoughts on “Verden går fremover…

  1. Takk for kloke ord omkring et aktuelt tema! Ingen er født med fordommer, de kommer fra et sted, ofte hjemmefra. Så jeg gir deg helt rett i at foreldre har et stort ansvar. Den dagen alle tenker som den lille gutten, er vi i mål!

  2. Du har all grunn til å være stolt avg gutten din. Og av deg selv så klart. du har gitt han et solid humanistisk runnlag på livets landevei .. bryte ned fordommer mot homofile og lesbiske er mer en viktig. Det samme er mot fremmedfiendtlighet som florerer i diverse media mest fra voksne mennesker,. Men små gryter kan også ha store ører.. så vi må begynne med praten rundt kjøkkenbordet.

    1. Jeg prøver hver dag, men det som gleder meg er at skolen også begynner å komme mer på banen. Du har helt rett i at alt starter hjemme, det er så viktig at vi tar den praten med våre barn.

      1. Du nevnte foreldres ansvar.. derfor gir jeg også honnør til Gubben din..virker som en flott mann😉

  3. For en fin liten gutt, pg den flotte, naturlige nysgjerrigheten har han fått med hjemmefra; det er sikkert😉🥰

    Ja det begynner hjemme det er sikkert; og små gryter har ører😉

  4. Dere er flinke sammen <3
    Og så vakkert av din lille gutt å sette spørsmål ved det 🙂
    Barn tar til seg alt de voksne sier og gjør 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *