Vardø by 💜

Categories Blogg

Vardø er en perle av de sjeldne , og menneskene som bor her er fantastiske folk.

Menneskene som bor her holder liv i byen , og dugnadsånden gror på en liten øy ut i havgapet.

På en liten øy er festivallivet stort , og minst tre ganger i året kommer det mennesker strømmende til byen.

Yukigassen har alltid vært min favoritt , en årlig snøballkrig konkurranse som opprinnelig stammer fra Japan.

Når den festivalen går av stabelen i mars måned hvert år våkner byen virkelig til liv , og alle aldersgrupper blir engasjert.

Etter at vi flyttet fra byen vendte vi alltid nesa tilbake igjen i det tidsrommet , vi måtte bare få Yukigassen med oss.

Bildene er fra 2008, min nest eldste sønn klar for kamp

Men to andre tilstelninger er også populære , Blues i vintermørket og Pomordagene.

Førstnevnte går av stabelen i november , og det ligger vel i navnet hva det dreier seg om.

Jeg pleide alltid og feire bursdagen min under denne festivalen , og historiene er mange deriblant noen som ikke egner seg på trykk. Det som skjer i Vardø blir i Vardø.

Pomordagene foregår om sommeren , faktisk nå i juli. Litt usikker på om det blir noe av det nå i år grunnet korona , men uansett så får vi ikke det med oss i år.

Pomordagene stammer fra 1800 tallet , Vardø er kjent som pomorhovedstaden da den var i sentrum for handel med Russland. Faktisk ligger byen så nært Russland at du på godværsdager kan skimte fjellene i Putin sitt land.

Det er så mye historie i denne lille byen at du kan lese deg gløgg i hjel , og det er en helt fantastisk by for alle og besøke. Husene her forteller sin egen historie , og folket som bor gir deg en gjestfrihet du aldri vil oppleve maken til.

Vardø er sammen med Hammerfest de eldste byene i Nord Norge , de har begge hatt bystatus siden 1789.

Vardø by er også Finnmark fylkes tusenårssted, og Finnmarks eldste fiskevær.

Forsvaret har også stasjonert et svært radarsystem på denne lille øya , og jeg vet om en kar i Russland som vrir seg i frustrasjon over de svære globusene på øya.

Der i fra overvåkes alt som foregår på hav og på land , og jeg tør vedde på at Russland blir nøye fulgt med på.

Fra øya i mitt hjerte kan du se over til en annen liten øy , en øy der fuglelivet er mektig og stort. Hornøya er virkelig en opplevelse , og her kommer fugleengasjerte strømmende til fra hele verden.

Det ble faktisk laget en fugle dokumentar fra denne lille øya , og det var den første plassen vi utforsket når vi først flyttet hit.

Havsafari er en fantastisk mulighet for turister , og der får du virkelig naturen på kloss hold.

Overnattinger i fyrhuset kan også bestilles , og er det en ting jeg angrer på at jeg aldri gjorde så er det nettopp det. Det må være helt fantastisk å våkne opp der ute.

 

Fra 2007 når min lillebror og frue kom på besøk , da måtte vi prøve Havsafari
Bilde lånt av Google
Bilde lånt av Google

 

 

Heksemonumentet er et minnested som er verdt å få med seg , jeg fikk frysninger første gangen jeg satte min fot inn i det vakre bygget.

Bygget er kanskje vakkert men det tar deg tilbake til en grusom tid i øyas historie.

Bygget består av en minnehall tegnet av den sveitsiske arkitekten Peter Zumthor , og et flammehus med en skulptur laget av den fransk-amrikanske kunstneren Louise Bourgeois.

Det er til minne om de 91 ofrene for hekseprosessen som foregikk i Finnmark på 1600 tallet.

Bare det er verdt å besøke denne byen for , jeg gråt når jeg gikk ut derfra. Der kan du lese om disse stakkars skjebnene , og de simple årsakene som førte til at de ble “ofret”.

Jeg kunne fortsatt dette innlegget i det uendelige , for på denne lille øya er det mye å ta av.

Men en ting er sikkert , jeg anbefaler alle å ta turen til denne fantastiske plassen en gang i livet.

Jeg skal ihvertfall prøve å ta dere med videre , og et besøk på Heksemonumentet blir det nok også.

Vardø by har fått en plass i mitt hjerte , og det tror jeg gjelder for alle de som har tråkket i de samme gatene som jeg nå gjør….

8 kommentarer

8 thoughts on “Vardø by 💜

  1. Det høres ut som vi bør komme oss lenger oppover en Nord-Troms, det skjønner jeg nå som «super-guiden» foredrag for oss! Skjønner at du er glad i stedet🥰💖🥰

  2. Du verden! Bedre guide pg reklame får ikke Vardø by, det e altså sikkert!

    Du og dine beskrivelser gjør at selv en finnmarking tenke at æ må fære en tur til tel Vadsø 🌸

    Du e altså heilt utrolig Vivian! Også her👏

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *