Vakre Bygland…

Categories Blogg

Når vi først var på Bygland så måtte vi besøke min paraglider pilot Amund.
Amun er en fantastisk mann med et hjerte av gull, han vet ikke hva godt han skal gjøre for andre. Vi skulle egentlig bare innom for å si hei på veien hjem, men endte opp med å tilbringe mange timer der. Det viste seg nemlig at den årlige Gamaveka startet i går, en hel uke med mye fart og moro. Alle som er interessert i  luftsport bør ta turen til Bygland denne uken, der kan du fly paraglider, hoppe i fallskjerm eller fly hangglider.

Funksjonsnedsettelser er ingen hindring, for Amun er en av de som har konstruert og bygget en rullestol som du kan fly paraglider med. I tillegg er hele området godt tilrettelagt for oss rullestolbrukere, i vakre omgivelser kan du bevege deg fritt rundt. Jeg har knapt nok sovet i natt, for jeg var så nær med å få min tredje flytur med paraglider i går.

Bilde er fra min siste flytur, jeg har nettopp landet og smilet mitt sier det meste. Den spesial lagde rullestolen er genial…

Jeg fikk nemlig tilbud om å fly med broren til Amun i går, og da ble jeg ellevill der jeg satt. Rullestolen ble funnet frem og utstyret gjort klart, endelig skulle jeg få kjenne på frihetsfølelsen igjen. Broren til Amun skulle bare ta en testtur alene først, han ville sjekke forholdene i lufta først.

17 grader i vannet…

Spent satt jeg og ventet, og av en eller annen grunn var jeg ikke nervøs i det hele tatt. Det har jeg alltid vært før, men denne gangen var jeg bare giret. Jeg satt og fulgte med når bror til Amun skulle ta av, men det måtte hele tre forsøk til før han kom seg i lufta. De hadde fått en ny vinsjebåt som de måtte teste ut, men på tredje forsøk klarte de og dra han opp i luften.

Jeg fulgte han med blikket i det han steg til værs, jeg hadde glemt hvor høyt vi kom opp i luften. Men det gjorde meg bare enda mer giret, derfor ble skuffelsen stor når jeg fikk beskjed om at det ikke ble noen flytur på meg. Det var for mye turbulens i luften til at det var forsvarlig, spesielt for meg med svak muskulatur i nakken. Så nær og så glapp det, og jeg som var så klar!!

Jeg håper virkelig jeg får en ny mulighet, for den frihetsfølelsen du får oppe på tusen meter høyde finnes det ikke maken til. Men selv om skuffelsen var stor så fikk vi noen uforglemmelige timer på Bygland, og det takket være Amun. Han underholdte to små så mye at de ikke ville reise der i fra fra, og en liten gutt fikk sin første leksjon i hvordan man skal fly paraglider.

Det viste seg at Amun hadde fått ny jobb siden sist, og når han inviterte barna med seg på jobben ble det vill jubel. Amun hadde nemlig fått jobb på brannstasjonen på Bygland, og der fikk de omvisning i brannbilene og prøve brannslangen. Det var to slitne små som satte seg i bilen i går, og det gikk ikke lang tid før de sovnet. Amun hadde klart å slite de ut, men det er ingen tvil om at de sovnet lykkelige.

Jeg skulle gjerne vært der lenger men det kunne vi ikke denne gangen, siden feriegjestene våre snart skal fly nordover igjen så måtte vi hjem. Klokken ble 22.30 før vi var hjemme i går, men det var det verdt. En stor takk til Amun som ga oss en fantastisk avslutning på oppholdet, det eneste som mangler nå er en flytur….

5 kommentarer

5 thoughts on “Vakre Bygland…

  1. Fantastisk for dere alle der på Bygland!
    Og der var det nesten, igjen!! Jeg holdt litt pusten og tenkte at du er jammen tøffere enn tøffest! Og det er du jo!!! 😀
    Så herlig for lillegutten å oppleve masse spennende også 🙂 Nyt videre !!

    1. Ja det var synd det ikke gikk, det hadde vært perfekt å avslutte oppholdet med en flytur. Men det er alltid godt å feriere på Bygland, spesielt når Amun er hjemme 😍

  2. Ahh.. Det ville vært så himla kult å få oppleve å fly med en slik innretning en gang..
    Det får vel ikke blitt mer nasjonalromantisk enn det stedet der heller. Skikkelig prospektkortbilde i alle retninger. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *