Utenfor alt

Categories Blogg

Jeg hører stemmer rundt meg , en barnelatter sprer seg rundt i huset.

De sitter der jeg engang satt , sammen rundt et ovalt bord.

Sammen sitter de der , jeg kan se hvordan de finner glede i hverandre.

En glede som kun kan finnes i en trygghet , en trygghet som kun en familie kan gi.

 

Men i en liten stue sitter jeg , alene sitter jeg og lytter.

Som en utbrukt utstillingsdukke sitter jeg der , venter på den dagen noen andre tar min plass.

Egentlig har det allerede skjedd , den dagen jeg ikke kunne lenger måtte andre ta over.

Igjen kommer den følelsen , jeg føler meg plutselig usynlig.

 

Jeg ER usynlig , det er ikke bare noe jeg føler.

For i noen øyeblikk er jeg utenfor alt , det er som om jeg ser mine kjære på en film.

Jeg hører deres stemmer , den vakre lyden når de ler.

Likevel er det som om jeg ikke er der , jeg er bare en usynlig brikke i mitt eget hus.

 

Den følelsen vokser jo mer sykdommen får slå rot , en følelse som ingen kan gjøre noe med.

For selv om jeg også hadde sittet rundt et ovalt bord så er jeg fremdeles utenfor , usynlig og fanget i egen kropp.

Tre små bokstaver har fanget meg inne , mitt innerste jeg er i ferd med å slukes for godt.

Så når jeg sitter her og på mine kjære , så gjør jeg det vel vitende om at jeg en dag vil forsvinne for godt…

 

15 kommentarer

15 thoughts on “Utenfor alt

  1. Det var så vakkert skrevet selv om du viser all din smerte.Vil gjerne gi de deg Blaise Pascal`s ord ” Jeg lever, altså er jeg”
    Du lever og du er til stede det betyr noe for de rundt deg. Hver gang du sitter slik å ser på det som skjer rundt det så ser du konturene av ditt eget liv. Det er noe stort og godt. Ingen kan ta din plass for den er din.
    Alzheimer stjal min Eli, men selv om hun er levende død og ikke lengre bor her med meg så er hun alltid her. Hver gang jeg besøker henne så er hun med hjem i tankene.
    Det er slik at de svake også har sin styrke du har også din.
    Godt Nytt År til deg ❤️

    1. Tusen takk kjære Atle , dine ord traff meg midt i hjertet 💜Jeg vet hvor heldig jeg er som fortsatt får være her sammen med mine , nyte alle gledene som livet har og gi 💜Men noen ganger kommer den følelsen av usynlighet , mine tanker blir stadig mer innelåst. Mine tanker går til deg og din kone , måtte det nye året gi dere mange gleder. Riktig godt nyttår til deg og 💜

  2. Hjertet mitt gråter når jeg leser det du skriver. Er så jeg kjenner følelsen du sitter med. Atle skriver det så fint. Sender gode tanker og varme klemmer <3

  3. Jeg blir veldig trist når jeg leser hvordan du har det innimellom. Du beveger folk rundt deg med det du skriver, og garantert de du omgås med. Så selv om du føler deg usynlig selv, det er jo en selv som kjenner på sånt, så ER du ikke usynlig. Jeg husker så godt et innlegg du skrev om når du var Alta i sommer. Om familien og turen ut, og mannen med dårlig mage eller hva det var. Om latter og samhold i en flott familie på tur. DA rørte du meg også. Håper du kjenner deg synlig igjen ganske fort <3

    1. Ordene dine varmer Frodith , tusen takk for fine ord 💜Heldigvis føler jeg meg ikke usynlig hele tiden , men i små øyeblikk føler jeg på det. Denne sykdommen lukker meg stadig mer inne for hver dag som går , og jo dårligere jeg blir jo mer usynlig føler jeg meg. Men jeg prøver å ta vare på de øyeblikkene jeg virkelig blir sett , og den som ser meg aller mest er faktisk en liten gutt 💜

  4. Du beskriver det så levende at jeg føler at jeg kommer “på innsiden”. At ordene dine hjelper meg til å forstå hvordan det føles. I alle fall så langt det er mulig når jeg står “på utsiden”.Jeg tror det er viktig å våge å sette ord på smerten i en slik situasjon også, sjøl om det er om å gjøre å se de lyspunktene som finnes. Du gjør ofte det. Jeg er så ærlig at jeg sier at jeg kjenner på en slags frykt når jeg leser. For livet er jo uforutsigbart for oss alle. Du er midt i det og du har en spesiell evne til å formidle. Jeg opplever deg som en veldig modig kvinne.💜💜💜

    1. Tusen takk kjære deg , jeg blir så glad hver gang ordene mine når ut. Jeg tror det er viktig å beskrive alle følelser uansett hvor smertefulle og vonde de er , vi må tåle å høre om det mørke også i livet. Tusen takk for at du følger meg og engasjerer deg , det betyr uendelig mye for meg 💜

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *