Tre millioner!!

Categories Blogg

Jeg fikk sjokk når jeg så på nyhetene i går kveld, en russebuss til tre millioner fikk meg til å sette blomkålsuppen i halsen. Jeg skjønner ikke hva som er poenget, snakk om å kaste bort penger! Jeg vet ikke om dere så innslaget i går, men jeg fikk faktisk hakeslepp når jeg så det. En ting var motivet guttkvalpene hadde valgt, men det var pengebruken som virkelig sjokkerte meg.

Det sier det meste om hvilket samfunn vi lever i idag, enkelte har så mye penger at det er til å bli kvalm av. Jeg hadde aldri gått med på at mine barn hadde brukt så mye penger på en russebuss, og spesielt ikke med det motivet i tillegg. Men det er nok et eksempel på hvor dette samfunnet er på vei, når 20 attenåringer syns det er helt innenfor å bruke tre millioner på en russebuss. De kunne jo ha kjøpt et hus for de pengene!!

Jeg hadde egentlig tenkt å skrive et innlegg om hvor mye jeg gledet meg til påske, men jeg ble så rystet at innlegget tok en annen vei. Jeg kan ikke la være å undre meg over hva foreldrene til disse guttene tenker, om de syns dette er helt greit? Jeg hadde i hvert fall reagert, men så hadde mine barn aldri brukt så mye penger på en russefeiring.

Tankene mine går til alle de som sliter med å få endene til å møtes i dette landet, og det er det som gjør meg så provosert. Når jeg tenker på hvor mange de kunne ha hjulpet med de pengene så blir jeg uvel, da blir en russebuss til tre millioner veldig unødvendig i mine øyne. Men det er ikke første gang jeg hører om unødvendig pengebruk når det gjelder russen, og jeg syns ikke det er det minste rart at så mange føler seg utenfor.

Jeg skjønner godt at russen vil feire at de er ferdig med videregående, men er det slik det skal være? Er russetiden blitt en konkurranse om å ha den beste bussen med det beste utstyret? Kanskje det er bare meg som har blitt for gammel, men jeg har ingen forståelse for hvordan det er mulig å bruke så mye penger på en russebuss! Det er utenfor min fatteevne…

9 kommentarer

9 thoughts on “Tre millioner!!

  1. Jeg kunne ikke vært mer enig.Det er et vanvittig pengebruk.Hvor i alle dager får de pengene fra.Du skal virkelig jobbe mye for å skaffe 3 millioner.Russefeiringen har tatt helt av.Det er rett og slett galskap.Når det gjelder motivet er det rett og slett til å grine av. Jeg leste i dag at flere av mødrene var sterkt uenig med sine håpefulle men hva kan de gjøre.

    1. Nå skal det jo sies at det 20 gutter som er med på den bussen, da blir det omtrent 150.000 på hver. Men enig i at det er drøyt uansett. Men jo mer publisitet russen får, jo artigere synes de nok det er.

    2. Jeg registrerte også at det var noen foreldre som var uenige, men det er ingen som har nevnt pengebruken! Det er for meg helt uforståelig at en gjeng med 18 åringer har midler til å bruke så mye penger på en russebuss!

  2. Pytt, pytt… Det er jo bare 150 tusen på hver… På noe de skal bruke i noen få dager, eventuelt et par uker. og som kanskje blir avskiltet pga tekniske mangler…
    Det er rett og slett galskap!!! Og ja, hvor får de pengene fra, og hvordan skal de betale tilbake? Det er helt sykt!

    1. Mor og far betaler sikkert mesteparten av gilde….
      150.000 kroner er jo “bare” bussen. Så skal de ha russedress, russekort, festivalpass til Stavanger og Tryvann, penger til festing i russetida…..
      Så mye penger har få unge skoleelever, samme hvor mye de selger dopapir eller har en lørdagsjobb på Rema.

  3. Motivet har jeg ikke oe prolem med (tross alt er dette kun grafitti. I min tid ble det brukt autetiske bilder fra Catz og Allemenn *hehe*), men å få svi av 150 ‘lapper’ på dette her, sier jo alt om det perspektivet de respetive foreldrene har overført til ungene sine..

    1. Det motivet hører ikke hjemme på en russebuss, det er ikke motivet i seg selv jeg har problemer med, men det er signalet som blir motstridende for meg. Jeg kjenner flere som er blitt utsatt for overgrep under russetiden, og da syns jeg ikke det passer seg å dekorere bussen med slike motiver.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *