Toppen på forvirrelse…

Categories Blogg

Noen ganger blir jeg bare oppgitt , spesielt når jeg føler at noen prøver å vri på sannheten. Det har vært så mye rot med dette vaksine prosjektet at jeg nesten ikke har ord , og jeg må innrømme at jeg fremdeles ikke skjønner noenting.

Først fikk jeg beskjed fra hjemmesykepleien om at det var fastlegen som avgjorde om jeg kunne få vaksinen hjemme , lettere irritert konfronterte jeg fastlegen når jeg kom ned for å ta dose nr 1. Overraskelsen var stor når jeg hørte at hun allerede hadde pratet med hjemmesykepleien om dette , flere uker i forveien fikk hjemmesykepleien beskjed om å høre hva jeg foretrakk. I følge fastlegen kunne jeg velge.

Fastlegen skulle ta kontakt med hjemmesykepleien slik at jeg ihvertfall fikk dose nr 2 hjemme , så jeg dro litt lettere hjem den dagen i tro på at det nå var ordnet.Men det gikk bare noen dager før jeg fikk en ny beskjed , det var ikke sikkert jeg kunne få dose nr 2 hjemme likevel!

Igjen var det hjemmesykepleien som kom med beskjeden , den første beskjeden om at det var fastlegen som bestemte stemte tydeligvis ikke lenger. Pleierne kunne ikke svare på noen ting , jeg fikk beskjed om å kontakte lederen i hjemmesykepleien for å få svar.

Fra henne fikk jeg beskjed om at det ikke var deres gruppe som bestemte dette , men at mine innspill ville bli sendt videre til vaksineprosjektet. Den mailen gjorde forvirrelsen min komplett , for hvem var det egentlig som bestemte dette? I tillegg fikk jeg meldinger fra andre syke som hadde fått vaksinen hjemme av hjemmesykepleien , der var det fastlegen som ga hjemmesykepleien lov til å sette den.

Like etter den første mailen kom enda en mail , lederen for hjemmesykepleien hadde noe å tilføye. Mobilitet hadde tydeligvis ingenting og si , avgjørelsen om jeg kunne få vaksinen hjemme hadde ingenting med at jeg var hjemmebunden eller ikke å gjøre.

På grunn av sykdommen min kunne ikke hjemmesykepleien sette vaksinen på meg , om jeg ikke var forvirret fra før så ble jeg det ihvertfall nå. Det var i dette øyeblikket Synnøve kom inn i bildet , en leser av bloggen min ga meg noe og slå i bordet med. Vi er nemlig i samme situasjon Synnøve og jeg , hun er nemlig også alvorlig syk. Men likhetene stopper ikke der , for hun bor nemlig i samme bydel som meg.

Faktisk så tilhører hun samme hjemmesykepleie som meg , i en kommentar på bloggen min henviste hun til en sykepleier som mang en gang har vært hos meg også. Det viste seg at det var denne sykepleieren som hadde “ansvaret” for hjemmevaksineringen , og når jeg fikk vite det så kunne jeg ikke skjønne hvorfor lederen hadde skrevet at det ikke var deres gruppe som hadde ansvaret?

Det andre argumentet om at de ikke vaksinerte de med underliggende sykdom ble også motbevist , for Synnøve kunne fortelle at hun hadde fått vaksinen hjemme av nettopp hjemmesykepleien. Som dere sikkert har fått med dere så er ikke jeg den som sitter stille uten å stille spørsmål , spesielt ikke når jeg oppdager eller hører ting som jeg ikke får til å stemme. Derfor etter godkjenning fra Synnøve så kopierte jeg meldingen hennes og sendte over til lederen for vår felles hjemmesykepleie. Og spørsmålene var som følger , hvis argumentet er at dere ikke setter vaksiner på alvorlig syke hjemme , burde ikke dette gjelde for alle da? Og dersom det ikke er fastlegen som bestemmer , hvem er det da?

Allerede morgenen etter lå det et svar og ventet på meg , eller svar var vel å ta litt hardt i. Svaret lød som følger:

Dine innspill er blitt tatt opp i vaksineprosjektet sitt møte , og etter fastlegen sin godkjenning om at du kan få den hjemme vil du nå få 2 dose hjemme til oppsatt tid...

Vet dere , jeg begynte å le , der satt jeg og gapskrattet så høyt at assistenten kom inn for å se hva som egentlig foregikk. For det svaret var toppen på forvirrelse , og igjen ble jeg sittende med en følelse av å bli behandlet som et naivt barn. Så nå var det plutselig fastlegen som bestemte likevel? Men hun hadde jo gitt klarsignal for min hjemme vaksinering allerede når hun ringte hjemmesykepleien første gang for å tilby meg vaksinen? Og hvorfor måtte min sak og ikke andre sin sak opp i et møte?

Ingen av mine spørsmål ble besvart , og til slutt tok jeg et valg om å bare legge den ballen død. Men det irriterer meg at jeg ble nødt til å dra ned på legekontoret i utgangspunktet , for i følge dette svaret så var det helt unødvendig. Men det som virkelig er unødvendig er at jeg har måtte bruke krefter på dette , jeg har vært nødt til å kjempe for å få en hjemme vaksinering som jeg i utgangspunktet har krav på. Likevel er jeg hellig overbevist om at det var meldingen til Synnøve som gjorde utslaget , for hennes erfaring motbeviste alt som kom fra hjemmesykepleien. Så takk Synnøve , jeg er så glad for at du ville hjelpe til…

PS : Dette utdraget fant jeg på FHI sine sider , og det er tydelig at kommunikasjonen bør jobbes med.

I forbindelse med den årlige influensasesongen vaksineres i overkant av 20 % av befolkningen i løpet av et par måneder. Det kan derfor være hensiktsmessig å planlegge koronavaksinasjon etter mal av kommunens årlige influensavaksinasjon. Mange kommuner arrangerer kommunale vaksinasjonsdager i tillegg til vaksinasjon hos fastlegen. Mange bruker også hjemmesykepleien, og dette anbefales for å gi et tilbud til dem som ikke så lett kan benytte seg av tilbud utenfor hjemmet. Det er her viktig at det er god kommunikasjon mellom fastlegene og andre kommunale helsetjenester for å sikre tilbud til alle og unngå feilvaksinering

10 kommentarer

10 thoughts on “Toppen på forvirrelse…

  1. Jeg tror du bare skal la den ballen ligge død, men det kunne vært gøy med en innsynsbegjering i referatet fra det møtet. Det finnes sikkert ikke et slikt referat, men det ville ha stått.
    “Vi har driti oss ut vi må bare gi a den vaksina hjemme.”

    1. Ja nå har jeg fått godkjenning så nå legger jeg ballen død , men jeg skulle også likt å se det referatet , eller i det minste sett at de innrømmet at de hadde gjort en feil.

  2. Sukk….. Hvorfor gjøre ting enkelt og praktisk, når man kan gjøre det vanskelig? Det er helt utrolig at det er mulig å lage så mye styr og tull ut av noe som burde være forb… enkelt!

    Det er bra at du fikk klaska noen hoder sammen sånn at noe fungerte igjen. Kanske har det vært en kontaktfeil i en hjerne eller flere? Flott at du fikk drahjelp av venninna di! Men det skulle ikke vært nødvendig….

    Håper du får en fin dag etter kampen!

  3. Hm. Mulig det er rot i kommunen. Likevel må jeg si at om jeg var sykepleier å skulle sette en helt nylig laget vaksine i hjemmet pga alvorlig sykdom. Ja da ville jeg hatt fastlegens godkjenning på at det var greit. Det er fastlegen som har oversikt over sykdom allergi og lignende. Det er god beredskap på sykehus, vaksinesentre og fastlegekontor til å takle ulike akutte reaksjoner på vaksinen. Å så skjønner jeg din frustrasjon over forvirringen. Og at det oppleves tryggere å få den hjemme der ikke møter så mange andre. Lykke til med andre dose. Selv har jeg fått første og føler meg heldig!

    1. Ja det var nettopp fastlegen som jeg trodde hadde ansvaret i denne saken , men selv om hun godkjente for vaksinering hjemme fra første stund så endte jeg opp med å måtte dra ned på legekontoret for å få den. Jeg er glad for at jeg nå etter mye om og men får andre dose hjemme , men jeg er frustrert over at jeg igjen måtte kjempe for å få det igjennom. Gratulerer med første dose Margrethe , håper det går bra med andre dose også 💖

  4. Jeg skrev et spørsmål i forrige innlegg om hvordan dette gikk, men det var før jeg så dette innlegget.

    Jeg er såååå glad jeg kunne hjelpe deg. For det er jammen mye som er ulogisk, og da jeg leste om at du måtte ut blant for folk for å få vaksinen skjønte jeg ingenting. Vi to feiler ikke det samme, men vi hører under samme kategori om vi kan kalle det for d. Sammen blir man sterkere, og jeg er glad d kan være noe nytte i meg. Så vi får være sterke ilag du og jeg når d trengs. Jeg sender deg en mail forresten. Klem fra Synnøve ❤️

    1. Jeg er så takknemlig for at du ville bidra Synnøve , for jeg er helt sikker på at det var meldingen din som gjorde utslaget💖Jeg skulle ønske hjemmesykepleien kunne legge seg flat i dette tilfellet og innrømmet sine feil , men istedenfor prøver de å kamuflere det hele med svada og tøv. Jeg må innrømme at jeg har mistet litt respekt for hjemmesykepleien , for det har vært så mye rart i det siste. Men nå er jeg bare glad for at det er i orden , og det kan jeg takke deg for. Du ble min reddende engel denne gangen Synnøve , så tusen takk skal du ha , stor klem tilbake 😍💖

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *