Rullegardinen gikk rett ned!

Categories Blogg

Gårsdagen begynte bra, jeg sto opp til et nydelig vær og jeg gledet meg til å komme meg ut i solen. Men det skulle vise seg at jeg aldri burde ha gått ut i går, egentlig burde jeg bare ha holdt senga. For synet som møtte meg når jeg kom ut fikk rullegardinen til å gå ned, det er lenge siden jeg har vært så forbanna som i går.

Jeg har skrevet mye om gubben når han er forbanna men lite om meg selv. Det er det en god grunn til, kjerringas vrede egner seg ikke på trykk. Jeg har alltid vært temperamentsfull, det tror jeg mine foreldre kan skrive under på. Normalt sett skal det mye til for å gjøre meg forbanna, men når det først skjer så eksploderer det.

Og det var nettopp det som skjedde i går, kjerringa eksploderte!!
Jeg satt og nøt varmen fra solen når jeg bestemte meg for å sjekke løkene i blomster bedet mitt, men den turen kunne jeg ha spart meg for. Husker dere krokusene mine som hadde begynt å komme opp? De var nå borte!!

Forbanna Hjorten!!

Hele blomster bedet var fullt av hjortespor, og det var da det rablet for meg. Med tårer i øynene og snørrete nese freste jeg over tunet, Hjorten skal være glad for at jeg ikke var i nærheten når de nøt krokusene mine til kvelds. Jeg hadde kjørt rett på de hadde jeg sett de, for nå er jeg lei av at hagen min blir ødelagt! Nå har jeg faktisk fått nok, så nå skal det søkes om skyting på egen tomt!

Nå har jeg bare disse igjen, nå håper jeg bare de får stå i fred…

Gubben prøvde fortvilet å roe meg ned, men etter så mange år burde han vite bedre.
For når jeg ser rødt har rullegardinen gått ned, og da er det ikke håp.
Dessuten var ikke gubben rett person til å roe meg ned, for han hadde litt skyld i at Hjorten kom til duk og dekket bord. Jeg gav han nemlig i oppgave å legge netting over blomster bedet for noen uker siden, men som med alt annet jeg ber han om gikk det i glemmeboken.

Nå må jeg bare henge de opp…

Jeg var så forbanna i går at jeg kjørte rett i veranda døren så den gikk opp med et smell, og det hele endte med at jeg svidde av to tusen kroner på nettsiden til Plantasjen i går kveld.
Denne gangen har jeg kjøpt busker og stauder som Hjorten ikke liker, likevel føler jeg meg ikke trygg. For løkene jeg kjøpte i fjor skulle også være av den sorten Hjorten ikke spiser, men nå vet jeg ikke lenger.

Jeg har vært ute i hele dag og plantet med assistentene, og det gjorde meg godt.
Assistentene har gjort en fantastisk jobb med å ordne utenfor, de har spylt plassen og plantet alt jeg har kjøpt, så nå ser det mye bedre ut utenfor. Vi har fått sommer temperatur i Bergen nå, i dag ble det så varmt i solveggen at jeg måtte ta en pause i skyggen. Det er meldt sommer temperatur hele uka og det skal jeg virkelig nyte, jeg elsker denne årstiden…

10 kommentarer

10 thoughts on “Rullegardinen gikk rett ned!

  1. Det er fortvilende med hjorten,spiser alt mulig.de går i tettbygd strøk.
    Min svigerdatter var like fortvilet.Hadde planten mye,og nesten alt var vekk
    De passer best i fryseboksen

    1. Her kommer de midt på dagen og de bryr seg ikke om mennesker i det hele tatt. Jeg kan sitte en meter unna uten at de reagerer, og nå er de blitt så mange at det er på høy tid at noe gjøres.

  2. Trist! 😢 Men det sies at hjorten skyr såpelukt, spesielt Lux-såpe (men den er visst vanskelig å få tak i). Prøv å legge ut/henge opp såpestykker med noen meters mellomrom, og se om det hjelper.
    Prøv å google hjort såpe.

  3. beklager at jeg ler, men dette skjedde mamma. hun hadde nettopp kjøpt nye blomster i fjor og var så stolt av hvor flotte dem var. dagen etter var alle blomster og knopper borte. rådyrene fikk luksus mat. når hun fortalte meg dette så knakk jeg nesten sammen i latter. det er jo kjipt når det skjer, men jeg kunne ikke annet enn å le. det har gjort at jeg nå har skaffet meg nett som skal over alle plantene. håper jeg slipper dette. håper du får masse glede ut av hagen din fremover. så får hjorten gå på middagsbesøk hos naboen.

  4. Hei. Prøv blodmjøl. De får du kjøpt på plantasjen. Det er en slags gjødsel, men rådyr skyr det. Vi hadde problemer på kirkegården. Rådyrene spiste alt som kunne spises.Fikk tips om blodmjøl og siden har plantene fått stå i fred.

  5. Ja hjorten takker ikke nei til et dekka bord…. trasige greier :-/

    Du har mye fint som er plantet ut nå – og det kommer nok opp flere krokus kanskje 🙂

  6. Det er dyr, de følger et instinkt. Mat er mat for dem. Sånn er det bare. På kirkegården der min far ligger spiste reinsdyrene opp alle kransene.
    Leit, men ikke noe å bli rasende for.

  7. Jeg har igjen lagd et par liter med hvitløksblanding, og rådyra går nesten hver natt i hagen her, men både krokus på jordet, og blomstene i bedet får stå i fred når jeg sprayer på hvitløk 😉

    1. Jeg prøvde den blandingen din, men de kom tilbake uansett hvor mye jeg sprayet på. Jeg prøvde mye forskjellig i fjor uten hell, men etter jeg strødde blodmel over blomstene har de holdt seg unna. Så jeg krysser fingrene for at de holder seg unna for godt nå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *