Ristet julen velkommen

Categories Blogg

Det gikk ikke lang tid etter at jeg sto opp i dag at jeg innså at julekaoset var i gang , for som vanlig er gubben ute i siste liten. Jeg har ordnet med alt av gaver og julepynting av hus , så det som nå gjenstår er mat og handle inn til julebakst. I ukesvis nå har jeg bedt han om å kjøpe inn et pepperkakehus , det blir ikke jul før vi har pyntet det med barna. Men som vanlig mente han at han hadde goood tid , var det noe butikkene hadde nok av så var det nettopp det.

Jammen sa jeg smør , dagens handlerunde ble nok ikke like enkel som gubben hadde sett for seg. “Hva er perlesukker” var det siste han spurte meg om før han dro , det spørsmålet alene ga meg noen antagelser om hvordan denne butikkrunden kom til å bli. For når man skal bake her i huset så er det ikke det beste sjakktrekket og sende gubben på butikken , ja i vertfall ikke alene.

En liten gutt var derimot strålende fornøyd , to nabobarn kom så fint og hentet han på døren her. Han var bare glad for å slippe å være med , og i etterkant så tror jeg det var like greit. Med ett par ting på en handleliste for gubben ut , far og sønn for i hver sin retning. Igjen satt jeg , koblet opp til 1,3 liter med flytende mat og væske som skulle inn i systemet mitt. Akkurat det tenkte jeg ikke særlig over , for gubben ville nok komme tilbake i god tid før den var ferdig.

En liten gutt koste seg hos naboen , de har fått herjet både ute og inne. Jeg fikk både video og bilde av tre små , det var ingen tvil om at hadde det som plommen i egget. Gubben derimot var det tydeligvis verre med , han kom jo aldri igjen! Etter nesten to timer borte så begynte jeg å kjenne det , de 1,3 literne måtte nå ut igjen. Ikke skjønte jeg hvor han var eller hva han holdt på med , men at han måtte komme hjem det var det ingen tvil om. Derfor fikk jeg min datter til å ringe , og selv om hun satt i et annet rom hørte jeg hvert eneste ord av samtalen.

Datter : “Hvor er du”

Gubben : Sat#n, HÆL####

Datter : “Hallooo hører du meg”

Gubben : fi##a på Dovre , ja Æ høre dæ”

Datter : “Ja du må komme hjem , mamma må på do”

 

Nye gloser kunne høres i andre enden , gloser som slettes ikke egner seg på trykk. Men jeg fikk med meg ordene “stikk en kork i ho” og ordet pepperkakehus før det ble brutt , og da skjønte jeg at nå kokte det i toppen på en halvskallet gubbe. Det viste seg nemlig at mor sin mistanke stemte , butikkene var utsolgt for både pepperkakehus og deig. En svett gubbe kom trampende inn døren her , og utifra glosene som fortsatt var inntakt så fant jeg ut det beste var å holde kjeft.

Heldigvis roet han seg såpass at jeg kom meg på do , og det var i grevens tid. Så nå nekter en gubbe og ta en handlerunde alene , mor og datter må tydeligvis være med skal det bli julemat i år. Likevel har dagen vært god , og det ble litt baking på tross av alt. Serinerkaker er en av våre favoritter , og når mor ikke kan bake så tar datter over. Dagen ble fullkommen med besøk av min eldste bror og en uventet blomsterlevering på døren her. En nydelig juledekorasjon fra en dame i Vardø fikk tårene til å komme , jeg er så heldig som har så mange fine mennesker rundt meg.

Så liten men for en lyd!

Men besøket hadde ikke før dratt når gubben plutselig løp ut døren igjen , nå var det noe i gjære. Det gikk ikke mer enn 30 minutter før han var tilbake , og en svær eske ble plassert fremfor meg. Min julegave fra gubben fikk jeg i dag , en lydbjelke og basshøytaler ble pakket ut , og når alt var koblet opp så fyrte min datter i gang musikken. Plutselig ble det full fest i min lille stue , og for en lyd!! Med basshøytaleren plassert rett bak godstolen min så fikk jeg virkelig kjenne på kreftene , spesielt når sønnen fyrte i gang Sandman av Metalica. Så nå sitter jeg her og rister , med denne i hus så blir det vel litt av en jul….

2 kommentarer

2 thoughts on “Ristet julen velkommen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *