Redd som en fjert

Categories Blogg

Jeg vet egentlig ikke hva som skjedde , det hele gikk så altfor fort.

Som vanlig i helgene så er det en finnmarking som har vakt , og som vanlig går det litt fort i svingene.

Det hele begynte klokken 01.00 i natt , en trøtt gubbe sto ved min side.

Helt forvirret rettet han på mine hender , og fjernet et teppe fra min glovarme kropp.

 

Datamaskinen ble også tatt vekk , noe jeg skulle få angre på at jeg ba om like etter.

Ja for en trøtt gubbe glemte nemlig noe viktig , og som vanlig oppdaget jeg det ikke før det var for sent.

Alarmen var blitt fjernet av en trøtt og forvirret gubbe , jeg var overlatt til meg selv.

Han ble fortvilet selv når han oppdaget det i dag tidlig , og i senga lå jeg og freste som en villkatt.

 

Flisa var igjen snudd , nå var det jeg som lå og spydde ut finnmarksgloser.

Jeg var lynings , og jeg tror det kom gloser på alle verdensspråk ut kjeften.

Lite visste jeg at universet igjen skulle sette inn støtet , karma er ikke noe man spøker med.

Som vanlig ble jeg plassert på toalettet , litt mer skånsomt idag , en gubbe turte ikke noe annet.

 

For en ting har han ihvertfall lært seg , når kjerringa våkner forbanna så drar man ikke strikken lenger.

Etter en real skyllebøtte følte jeg meg egentlig ferdig , han hadde lært sin lekse.

Men det er her universet griper inn , kroppen min begynner plutselig og leve sitt eget liv.

For akkurat i det øyeblikket en gubbe skulle bevege seg bort i fra meg tok noe over min kropp.

 

Jeg tror jeg rett og slett jeg har gjort det for mye , ubevisst stakk jeg en fot frem.

En forfjamset gubbe mistet helt kontroll , 100 kg var nå i fritt fall.

Heldigvis klarte han og innhente seg i rett øyeblikk , rett før glassveggen til dusjen fikk han kontroll.

Jeg skjønte ingenting der jeg satt , hva skjedde egentlig?

 

En finnmarking ble så satt ut at han glemte alle finnmarksgloser , jeg hørte hvordan han trakk inn dyrebar luft.

Men istedenfor å slippe et lettelses sukk som vi alle gjør , så ble noe helt annet sluppet ut.

For redselen tok helt over , gasstrykket ble igjen for stort.

Men denne gangen ble et gasstrykk faretruende høyt , aldri har jeg hørt en verre lyd.

 

Selv bikkja som er døv reagerte , han kom seg ikke fort nok ut.

Glassene i glass skapet vibrerte , og selv om gubben hadde klart å hente seg inn i tide så var faren fortsatt stor.

For i det gasstrykket fikk fri bane så traff det en dusjvegg med full kraft , nå var det jeg som holdt pusten.

Aldri i mitt syndige liv har jeg opplevd maken , jeg har aldri sett en glassvegg begynne å skjelve av en fjert.

 

Der og da var jeg sjeleglad for at jeg satt på toalettet , for nå var det min kropp som mistet kontroll.

Fra et lite toalett kunne en gapskrattende latter høres , og fra dass skåla kunne en sildrende lyd høres.

Jeg lo meg loddrett ut , en liten blære klarte ikke holde igjen.

En ting er ihvertfall sikkert , vi har begge lært en lekse…

 

Rettigheter: tegninger.no

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Redd som en fjert

  1. Ha ha… dere to. Jeg må flire, er d lov? 😉 Men samtidig skjønner jeg fortvilelsen over ikke ha alarmknappen. Hjelpes, d betyr mye kunne gi beskjed om en trenger hjelp. Jeg går utifra d tar tid før han gjør den feilen igjen.

    Men over til noe annet, og d var den fortvilelsen over manglende testing av corona for din datter. I BT i dag i en betalingsartikkel var legevakt sjefen intervjuet. Jeg aner ikke om du har abonnement på betalingsartikler i BT eller ikke, så jeg tok og kopierte noe av teksten.

    Her er den:

    Fredag ble det målt rekordhøye smittetall i Bergen da 57 nye personer ble smittet av korona i løpet av et døgn.

    Det har ført til stor pågang på legevakten, som for tiden har redusert kapasitet fordi teststasjonen på Spelhaugen er ute av drift.

    – I går satte vi ny testrekord for legevakten på 708 personer. Vi har aldri testet så mange personer der, sier legevaktsjef Dagrun Waag Linchausen.

    Klarer ikke å svare alle som ringer
    Timebøkene er fulle i dagene som kommer. På lørdag jobber de ansatte doble skift for å teste de 525 personene som har fått time. På søndag har 275 personer time.

    – På lørdag og søndag er det helt fullt. Men klokken ett søndag åpner Spelhaugen opp igjen for drop-in-timer. Når den åpner vil nok testkapasiteten være helt fin, sier hun.

    På onsdag måtte teststasjonen på Spelhaugen stenges på grunn av kullosforgiftning hos de ansatte. Dette har ført til redusert testkapasitet. Foto: Ørjan Deisz (arkiv)
    Det var på onsdag teststasjonen stengte på grunn av kullosforgiftning hos de ansatte. Legevaktsjefen anslår at dette har ført til at kapasiteten har vært redusert med mellom 1000 til 1500 personer innen søndag er omme.

    – Vi jobber hardt, og selv om vi tester som aldri før på legevakten, tester vi mindre enn det vi ville gjort om Spelhaugen var åpen.

    Da vet du det. Med ønske om ei helg med mindre dårlig lukt, he he . Klemmer fra Synnøve

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *