Nok en solskinnsdag…

Categories Blogg

Ja det var ikke bare i drømmene mine solen danset på himmelen , jeg tror jammen vi fikk sommer før vår i år. Her var det bare å pakke vekk ullklærne i dag , og lete frem vårgarderoben. Jeg klarte nesten ikke vente med å komme meg ut , og så fort sjansen bød seg var jeg snar med å hoppe i rullestolen. Hele formiddagen ble tilbrakt utendørs , det er ikke hverdagskost for oss vestlendinger akkurat. Det var rene terapien å sitte ute under solen , og ikke minst slippe å kle på seg mer enn det jeg hadde for å gå ut!

Men noe jobb måtte jeg likevel gjøre idag , eller det vil si jeg hadde egentlig ikke noe valg. Jeg skjønner ingenting lenger , dette vaksine prosjektet er for meg en gåte. For idag kom hjemmesykepleien og fortalte at de ikke visste om jeg kunne få neste dose hjemme , det var ikke opp til hjemmesykepleien som jeg har til å bestemme det. Jeg fikk beskjed om å sende en mail til lederen for hjemmesykepleien for å høre , men svaret jeg fikk av henne gjorde meg ikke noe klokere akkurat.

Ikke fikk jeg vite hvem som hvem som avgjorde det , eller hvilke kriterier som ville bli lagt til grunn. Alt jeg fikk vite er at det skulle være et møte i løpet av uken , og at jeg ville få nærmere beskjed når de hadde tatt avgjørelsen. Det hele virker ganske så rotete , for burde ikke slike avgjørelser vært tatt for lenge siden? Og burde det ikke være en selvfølge at vi som ikke har så mange muligheter til å komme oss ut får den hjemme? Jeg sitter igjen med tusenvis av spørsmål og ingen svar , hvem er disse menneskene som skal fatte denne avgjørelsen egentlig? Og hvorfor får noen vaksinen hjemme mens andre ikke , til tross for samme diagnose og bosatt i samme by? Hva er egentlig dette for en praksis?

Er det rart jeg blir oppgitt noen ganger , er det rart jeg reagerer på hva som skjer i systemet? Oppgitt krysset jeg bort mailen min , jeg kjente på hele meg at dette gadd jeg ikke bruke krefter på. Gubben får heller ta seg fri fra jobb en gang til da , for i disse tider vet jeg aldri om assistentene kommer eller ikke. Det er nemlig bare en nys som skal til før jeg får varsel om at de er i karantene , så her er vi ikke garantert at jeg har assistanse for tiden.

Jeg kjente at det kokte litt i topplokket når jeg satt under solen , og det var da jeg bestemte meg for å gjøre noe som fikk humøret opp. Og en luftetur til barnehagen ble løsningen idag , det er ingenting som gjør meg i bedre humør enn å se hvordan en liten gutt lyser opp når mammaen kommer for å hente. Synet av blomster og Vibbedille sine perleverk bidro også til at smilet kom , det var som å kjøre gjennom en liten eventyr plass til og fra barnehagen.

Nå skal jeg nyte siste rest av kvelds sola før jeg setter meg i godstolen for kvelden , en hel dag i rullestolen under solen har gjort godt for sjel og sinn. Vaksine får noen andre ta seg av , hvis de mener jeg ikke er kvalifisert for å få den hjemme så får det bare være. Det er tydeligvis bedre at jeg setter meg på et fullstapped venterom og utsettes for smittefare fremfor å få den hjemme , forstå det den som kan for jeg skjønner ihvertfall ingenting her jeg sitter….

10 kommentarer

10 thoughts on “Nok en solskinnsdag…

  1. Lurer på hvor mange som er på det møtet og hvor lang tid det tar. Møtetid ganger antall deltagere er lik? Tja, hadde sikkert vært tidsbesparende å bare sende en sykepleier til deg å sette den vaksinen og vente i 20 min.!Forstår jo at de må legge noen bestemmelser for hvem som skal få tilbudet om å få den hjemme, men skal vi se: Du har muskelsvikt, lungene dine er i faresonen ( de sjekker de jo alltid på kontrollene) og du er mer utsatt for smitte enn eldre folk i og med at du deler hus med fem andre personer som lever ute i samfunnet. Hvis ikke du trenger å få vaksinen fort og hjemme er det jo ingen som trenger den, tenker jeg.

    1. Helt enig , men nå blir faktisk sykdommen brukt imot meg. Jeg kan ikke få den hjemme fordi jeg er alvorlig syk , fastlegen er tydeligvis den eneste som kan sette den og hun kan ikke komme hjem til meg. Likevel er det andre syke under samme hjemmesykepleie som jeg har som har fått den hjemme , forstå det den som kan. Men jeg må vente å se om jeg får tillatelse i løpet av uken , hvis ikke må jeg igjen sette meg på et fullstapped venterom og håpe på at jeg ikke blir smittet før andre dose er satt.

  2. Noen ganger er det helt herlig å bare X`ut visse ting og komme seg ut i steden for. Har til dels gjort det samme selv i dag, en liten vift på gartneriet å hentet tomater og en kjappis innom Rema etter mer is – Det er aldri godt å si hvor langvaring de sommerdagene blir så det best å nyte dem 🙂

    Satser på en fin dag i morgen også,
    nyt den du også 🙂

    Vibbedille 🙂

    1. Så sant , her må man nyte mens man kan 😍Det er meldt regn her i morgen men jeg håper værmeldingen tar feil , jeg kunne gjerne tenkt meg dette været noen dager til. Vi får leve i håpet , nyt morgendagen du også 💖

  3. Jeg blir så frustrert på dine vegne. Vi to hører under samme avd hjemmesykepleie. Jeg går under kategorien svært alvorlig syk. Og verre kan d vel ikke kalles før man er døende skulle en tro. Jeg er så dårlig at når jeg skal til poliklinikk eller lignende blir jeg både hentet og kjørt hjem av ambulanse. Da jeg fikk vaksine hjemme så fikk jeg beskjed at fastlege hadde gitt beskjed om at jeg var for syk til å få den blant mange andre. Så da fikk hjemmesykepleie oppgaven, de hadde med sånn akutt sekk i tilfelle jeg skulle få kraftig reaksjon. Det var en fra hjemmesykepleie (som hadde fått oppgaven med sette vaksine på de som må få den hjemme), kontakt sykepleieren min, og ei som var på opplæring. De var her en halvtime for å være sikker jeg ikke ble dårlig. Hun som hadde ansvar for sette vaksine i hjemmesykepleien heter Grete(mørkt hår i hestehale), ei ung ei. Du kjenner kanskje til ho. Spør ho når ho er tilfeldig hos deg (om d ikke er faste folk hos deg) hvordan du kan få neste dose hjemme. For når jeg får d, så burde du få det. Jeg begriper ikke tankegangen til legen din! Men mulig din kontaktsykepleier i hjemmesykepleien kan snakke med legen din?Bare fortell om meg. Er d noe mer jeg kan gjøre så gi beskjed. God klem fra Synnøve ❤️

    1. Jeg skjønner virkelig ingenting lenger , Grete vet jeg godt hvem er. Får jeg kopiere svaret ditt og sende til hjemmesykepleien , hadde vært svært interessant og se hva de svarer på dette.

      1. Ja d kan du. De vet nok godt hvem «Synnøve» er, og kan jeg være til hjelp så er d ikke noe som gleder meg mer. Jeg har hatt mine kamper disse årene, vi vet begge to hvor mye energi det tar fra en kropp som ikke har den energien. Så bare kopier og send til de. Spør hjemmesykepleien om de kan hjelpe deg å få legen til å forstå at det faktisk kan gjøres på denne måten. Jeg krysser fingrene for at neste vaksine dose får du hjemme ❤️ Klem fra Synnøve

  4. Moren min (som ikke lenger kommer seg ned trappene i blokka der hun bor, pga dårlige knær), fikk vaksinen hjemme (etter mye om og men). Det var da to sykepleiere som kom hjem til henne, satt vaksinen og observerte en halvtime i etterkant. Hun bor i Oslo.

    1. Det skulle nå bare mangle at hun fikk den hjemme , alle mennesker i en slik situasjon burde få den hjemme.Jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke er avgjort for lenge siden , det er jo ikke akkurat som om korona kom igår. Unødvendig mye rot spør du meg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *