Når målene blir nådd…

Categories Blogg

Skyvedøren går opp med et smell , en liten gutt står utålmodig ved sengekanten. Jeg ser det på hele han , to føtter klarer ikke stå stille under han. “Maaaamma du må våkne”, en liten gutt roper selv om jeg bare ligger en halv meter unna. “Dadda har jo bursdag” 
For de som ikke skjønner hvem dadda er så er det altså storesøster , et kallenavn jeg har hørt hele livet. Selv ble jeg kalt det av min lillebror , og når jeg var trillepike som liten ble jeg også kalt det. Og nå er det storesøster som har overtatt kallenavnet , et kallenavn jeg tror neppe min datter er alene om og ha.

Men tilbake til det jeg egentlig skulle skrive om , det er nok avsporing nå. Dadda hadde nemlig bursdag , og nettopp det fikk vi merke i går kveld. For jeg satt klar når gubben kom hjem , nå måtte planleggingen utføres i praksis. Men det var ikke like lett å få en sliten gubbe til å høre etter , klokken ble faktisk over 22.00 før ting begynte å skje. Men det jeg hadde planlagt var ikke like lett i praksis , og når et smell kunne høres i et lite hus så trodde jeg alt håp var ute.

Jeg hadde nemlig bedt assistenten om å kjøpe inn folieballonger , men igjen viste det seg at når jeg ikke er med selv så går alt i luften. For hun hadde ikke lest på pakken , hadde hun gjort det så hadde hun sett at de måtte fylles med helium. Til alt hell så hadde jeg en helium beholder i boden , jeg har nemlig brukt det til feiring før. Men når beholderen plutselig var tom etter en ballong så ble gode råd dyre , vi hadde nemlig en stor ballong igjen. Derfor måtte mor igjen komme opp med en ny plan , og like etter for gubben i garasjen.

Sånn skulle det se ut

En kompressor ble redningen , ja i det minste trodde vi det. Men i går fikk vi oppleve at varm og kald luft ikke nødvendigvis går sammen , i hvert fall ikke når du har med folieballonger å gjøre. Gubben hadde knapt nok kommet inn døren når et smell kunne høres , et smell som fikk en godstol til å riste. Det ble helt stille fra en yttergang , ikke en lyd kunne høres.

“Lever du” prøvde jeg og rope , men fortsatt var det helt stille i en yttergang. Det var ikke før jeg var på vei til å sende en melding om hjelp at jeg hørte det , lavmælte gloser vitnet om liv. Plutselig sto han fremfor meg , og tro det eller ei , men de få hårene han har igjen på et hode sto nå rett opp. I hånden hang en slapp ballong , et åttetall hadde gått i luften.

Klokken var nå 22.45 , og nå var det ikke bare ballongen luften hadde gått ut av. En hel bursdagsplanlegging sto nå i fare , jeg kunne ikke la en 18 åring våkne opp til ingenting!! Gubben så fortvilelsen i øynene på meg , og gikk i marsfart mot kjøkkenet mens han spydde ut høylytte gloser denne gangen. Det gikk ikke lang tid før jeg kjente det , klokken var nå 23.20 og en deilig duft av hjemmebakst begynte å bre seg i huset.

Muffins ble redningen , og selvfølgelig en innkjøpt gave eller to. Og nå sto en liten utålmodig gutt ved min side , for han hadde fått det ærefulle oppgaven med å vekke bursdagsbarnet. Men i dag fikk vi plutselig dobbel grunn til å feire , for idag på sin egen bursdag hadde min datter også oppkjøring. Selvfølgelig besto hun , noe annet hadde vært overraskende. Så nå begynner en ny epoke , nå blir vel gubben billøs før han vet ordet av det. Gratulerer så mye kjære datter , atter en gang beviser du at du alltid når dine mål. Nå skal vi kose oss med Brownie resten av kvelden , det sto nemlig øverst på listen hos et bursdagsbarn…

1 kommentar

1 thought on “Når målene blir nådd…

  1. ❤️Wow, gratulerer med🥳 18 års dagen og med førerkort👍. Det var nok et livat hus hos dere denne dagen😂🥰….sku nok ha vært flyr på veggen her🤗

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *