Når kjerringa blir spinnvill…

Categories Blogg

Jeg har sett mye i mitt liv, men i går satte en låve meg fullstendig ut av spill.
Vi fikk nemlig tak i mannen som hadde laget alle trefigurene, og vi var hjertelig velkommen på besøk.
Men først måtte vi ta farvel, vi har hatt det så godt her i Åfjord, snillere mennesker enn de vi bodde hos tror jeg knapt jeg har møtt. I tillegg fikk vi en seng som jeg sov fantastisk godt i, og det hører sjeldenhetene til. Matlysten har også vært på topp, gubben fikk sjokk når jeg presset ned to porsjoner med middag på onsdag.

Etter et litt vemodig farvel satte vi avgårde, adressen var allerede plottet inn på GPSen.
Når vi hadde kjørt en god time nærmet vi oss, og det tok ikke lang tid før vi skjønte at her bar det til skogs.
Veien ble bare smalere og smalere, og plutselig befant vi oss langt inne i skogen. Etter tre km kunne vi skimte en lysning, og på et nedlagt gårdsbruk holdt han til.

Vi skjønte med engang at vi hadde kommet på rett sted, for hele gårdstunet var fullt av trefigurer i alle slags fasonger og størrelser. En liten gutt ble så ivrig at han sto og hoppet i bilen, og enda mer ivrig ble han når vi kom ut av bilen. Men den som ble spinnvill det var meg, når jeg så alle de fantastiske figurene gikk jeg nesten amok. Gubben la merke til hvordan kjerringa lyste opp, han skjønte at her var det fare på ferde.

En benk med to hestehoder på var det første jeg la merke til, men den var litt for stor til at vi kunne ta den med oss. Forskjellige figurer sto på rekke og rad, den ene finere enn den andre. Etter mye om og men klarte jeg å plukke ut tre stykker, en stor ørn, en bever og et lite ekorn. Men så kom jeg på at det snart er jul, jeg måtte bare ha med meg en nisse.

Men jeg var ikke den eneste som fant noe, en liten gutt ble plutselig veldig ivrig inne på låven.
“Mamma se de sverdene” ropte han ut, og da måtte det jo bli lagt til et sverd i samlingen.
Prisen var det heller ingenting å utsette på, i hvert fall ikke når du tenker på alt arbeidet han har lagt i hver figur. Og for en mann sier jeg bare, han var godhjertet tvers i gjennom. For når vi begynte å regne ut prisen på alt sammen slo han på stortromma, jeg fikk nissen gratis.

Som om ikke det var nok så ga han en liten gutt lov til å velge noe han ville ha, så han også fikk jeg gratis figur.
Jeg anbefaler alle som er i Trøndelag og ta turen innom Jostein Finsersåsen på Stadsbygd, det er en tur dere ikke kommer til å angre på. Dersom jeg får muligheten så vil jeg tilbake neste år, og da skal jeg ha den benken….

PS : Jeg har fått lov til å dele kontakt informasjon, så nå håper jeg flere får øynene opp for denne dyktige mannen…

4 kommentarer

4 thoughts on “Når kjerringa blir spinnvill…

  1. Tenk å være så nevenyttig.Fantastisk flotte ting som er laget. Høres ut som dere har en super ferie. Flotte bilder du legger ut. Ha en fin helg 🌞💓

  2. Tenk å være så nevenyttig.Fantastisk flotte ting som er laget. Høres ut som dere har en super ferie. Flotte bilder du legger ut. Ha en fin helg 🌞💓

  3. Så bra at dere fikk mulighet til dette. “Der ingen kunne tru at nokon kunne bu”, der holder denne fantastiske kunstneren til. Enig i anbefalingen om å ta turen, for det er et unikt mangfold og sjel i hans figurer. Bjørnen jeg kjøpe av ham, har fått navnet Vedbjørn Fiske. Han står med fiskestanga si og smiler lurt. ❤

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *