Mysteriet kroppen vår…

Categories Blogg

Jeg kjenner det hver eneste dag, kroppen blir bare svakere og svakere.
Hver minste bevegelse er blitt et sant mareritt, jeg må bruke hele kroppen hver gang jeg skal flytte på foten. Det er som om hele kroppen nekter å gjøre ting uavhengig av hverandre, flytter jeg en fot så følger den andre med.
Det er både skremmende og fasinerende, alle kroppens ledd går nå i en retning.

Hver kveld ligger jeg i senga og føler på det, frustrasjonen som fyller hele meg.
Frustrasjonen over å ikke kunne bevege kroppen lenger, selv den minste ting byr på utfordringer. En liten krøll på dynetrekket og hendene er fanget, teppe som jeg har over meg kan ikke være for tungt for da klarer jeg ikke bøye beina.
Små ubetydelige detaljer som jeg før aldri tenkte over, men som nå gir meg mareritt om natten.

Men det er en ting jeg syns er veldig rart, en liten ting som stadig vender tilbake.
Gjesping! Ja du leste riktig, gjesping.
Det er rart hvordan kroppen er bygd opp, hvor kraftfull en liten gjesp kan være.
For hver gang jeg gjesper så får jeg uvante krefter, en liten gjesp kan bidra til at jeg klarer å flytte hånda mi der jeg vil. Forskerne strides om hvorfor vi gjesper, hvilken betydning gjesping har. Men en ting er ihvertfall sikkert, for meg er det til stor hjelp.

Det var først når jeg ble syk at jeg virkelig skjønte hvor fantastisk kroppen er, og hvor lite jeg egentlig hadde satt pris på den.
Samfunnet i dag er blitt så materialistisk, mye vil ha mer holdningen bare øker.
Vi har så lett for å glemme det som virkelig betyr noe, og nettopp det blir jeg påminnet om hver eneste dag. Kroppen vår er det viktigste redskapet vi har, og den burde vi alle prisgi uansett størrelse eller fasong.

Uten kroppen vår er vi alle hjelpeløse, det er jeg et levende bevis på.
Hver kveld ligger jeg i senga og føler på lengselen, en lengsel etter det enkle liv.
For syv år siden fantes det ingen hindringer, med en frisk sterk kropp hadde jeg alle muligheter. Men nå ligger jeg her urørlig i senga, og hver gang jeg gjesper tenker jeg på hvor heldig jeg en gang var…

4 kommentarer

4 thoughts on “Mysteriet kroppen vår…

  1. ❤️ Livet er skjørt, og vi er ikke oppmerksomme og var de små, livsviktige detaljene før vi blir tvunget til det ❤️

  2. Så sant så sant. Det er dessverre sånn, ting blir ikke satt pris på før det er borte. Vi trenger en tankevekker innimellom…

  3. Trist å lese at kroppen svikter, og godt å lese du får små og kraftfulle påfyll! ❤️ Gjesping kan være alt fra motstand, trøtthet/sliten, behov for drikke/mat – og behov for energi. Du viser at kroppen/hodet får kraft når du gjesper, jeg tenker da at hjernen din får mer luft og dermed mer energi. Kroppen snakker til oss hele tiden, vi er bare ikke så vant med å tolke signalene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *