Morgen kaos…

Categories Blogg

“NEI PAPPA” hørte jeg minstemann rope ut utenfor vinduet mitt i dag tidlig, det var ikke før jeg hørte lyden av snøskuffa at jeg skjønte hvorfor. Det hadde tydeligvis lavet ned med snø i natt, og nå var gubben i ferd med å fjerne snø fra akebakken til en liten gutt. “NEI PAPPA, ikke måk akebakken min” ropte en frustrert liten gutt i dag, og det var da jeg skjønte at dette kom til å bli en kaotisk dag.

Det slår nemlig aldri feil, hver gang det snør i Bergen blir det kaos i trafikken.
Jeg vet ikke hvor stor kapasitet brøytemannskapet her i byen har, men den er tydeligvis ikke stor nok. Hver vinter skjer det samme, de som skal tidlig på jobb ender opp med å stå i kø bare fordi veiene ikke er brøytet.
I tillegg er det enkelte som ikke er vant til å kjøre på vinterføre og det medfører til at køen blir enda lenger.

Assistenten som normalt sett bruker 15 minutter til jobb brukte hele 50 minutter i dag, det sier mye om kaoset i morges. Vi som har bosatt oss på fjellet er avhengig av at veien opp hit blir brøytet, og siden det er en privat vei så må vi ordne det selv. Men i dag ble ikke veien brøytet før etter kl 12, og det skapte problemer for min mann i morges.

Det er et under at det gikk bra, for bilen til gubben skled ned bakken uten at gubben hadde kontroll, jeg tør ikke tenke på hva som kunne ha skjedd dersom bilen hadde gått utfor kanten. Gubben hadde nemlig dyrebar last i baksetet, lillegutt skulle på skolen.

I dag hadde jeg to assistenter på jobb og planen for dagen var klar. Etter min eldste sønn flyttet ut var planen for rommet hans klart, vi trengte et gjesterom og nå var det på høy tid at vi gjorde noe med det. Så i dag sendte jeg assistentene ut på shopping, en ny seng måtte handles inn. Heldigvis var veien brøytet når jeg sendte assistentene ut, og takket være dem er rommet nå klart til å ta i mot gjester.

Vår første gjest kommer i morgen allerede, så rommet ble klart i grevens tid kan du si.
En god venninne av meg kommer i morgen, og da skal vi følge en tradisjon vi har hatt i mange år. Sammen med en annen god venninne av meg skal vi på julekonsert, med ingen ringere enn Kurt Nilsen. Dessverre ser det ut som om vi må finne oss en ny julekonsert til neste år, for Kurt Nilsen har sagt at i år blir siste gang han holder julekonsert. Derfor er jeg så glad for at vi får muligheten til å oppleve han en siste gang, og gjett om jeg skal nyte morgendagens konsert…

5 kommentarer

5 thoughts on “Morgen kaos…

  1. det er ikke bare i Bergen det blir kaos når snøen laver ned. selv i Bodø skjer dette av og til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *