Bare et lite tips…

Categories Blogg

I går ble jeg sittende og se på de skitne vinduene mine og det var da jeg ble dratt tilbake i tid. Det var November og mørketiden hadde for lengst tatt over, årstallet var 2006. Med tre små barn hengende i skjørtekanten satte vi kursen mot vår nye bosted, og jeg hadde ingen anelse om hva som ventet meg. Fly alene med tre små så langt og i tillegg ikke vite noe om hvor man skal er slettes ikke noen spøk, eller kanskje det er nettopp en spøk det er!

Barna var 3,6 og 8 på den tiden, og jeg burde nok ha tatt tegnet når tre åringen klarte å dra av meg BHen på flyet. Jeg hadde aldri hørt om Vardø før vi flyttet dit, lite visste jeg at den lille øya skulle få en spesiell plass i mitt hjerte. Likevel ble det en stor overgang, spesielt siden vi valgte å flytte midt under mørketiden. Mitt første møte med en av våre nye naboer ble spesielt, og det er her tipset mitt dukket opp.

Dagen etter jeg ankom Vardø sto opp til et praktfullt vær, det var rene skjære påskestemningen. Hvit snø så langt øyet kunne se, solstrålene som danset lekende over snøkrystallene. Det var da jeg fikk øye på henne, jeg vet ikke hvor mange kuldegrader det var den dagen men kaldt var det. Og det var derfor jeg fikk litt sjokk når jeg så hva hun holdt på med, på en kald vinterdag sto hun og vasket vinduene.

Det var da jeg lærte at det er ingen problem å vaske vinduene om vinteren, så lenge du bruker rett væske. Spylervæske er en drøm for alle som har skitne vinduer om vinteren, og det har jeg brukt siden den gangen.
Så om dere vil vaske vinduene om vinteren er spylervæske mitt tips, det gir deg blanke vinduer med en gang.

I går var vi på julekonsert på Sotra, og det ble en fantastisk opplevelse. Vi ble invitert av min tremenning og hennes mann, julekonserten skulle være i Foldnes kirke. Tilfeldighetene var store i går, for like før vi skulle dra slo vi på NRK. Der viste de en gudstjeneste fra samme kirke, og det var da en liten gutt ble helt i hundre. Når han forsto at vi skulle på konsert i akkurat den kirken ble han spinnvill, det er lenge siden jeg har sett han så giret.

Det ble en fantastisk opplevelse, koret var så flinke. Det fineste var å se hvor trollbundet en liten gutt ble, han storkoste seg. Jeg er så takknemlig for alt jeg får muligheten til å oppleve, og julekonserten i går var et slikt øyeblikk. I dag skal vi på juleavslutning på skolen til en liten gutt, og jeg regner med det blir en følelsesladet stund for meg. Jeg er så takknemlig for at jeg enda et år kan få oppleve julens magiske øyeblikk sammen med mine kjære…

12 kommentarer

12 thoughts on “Bare et lite tips…

  1. Det med spylervæske til vindusvask på hus var et skikkelig godt tips! Hvorfor begrense det til bare bil? Kjekk konsertopplevelse da 🙂 Ha en fin dag videre 🙂

  2. Vet du? Tror jeg har sakt det før.. Du er et unikum av et menneske. Folk flest springer rund og har panikk for å ikke rekke over alt TIL JUL. Så kommer det et innlegg fra deg ..igjen, så får i alle fall meg til å tenke. Heilt naturlig snakker du om vindusvask, eller støpe en mur, plante i hagen, foreta et tandemfallskjermhopp, reise på konserter, ta deg av familien din… som verdens mest naturlige ting å gjøre. Her sitter jeg å skriver på PC på tastaturet med alle fingre intakt. Mens du deler dine tanker og skriver med øynene dine. Du er et forbilde 😉

  3. Fantastisk å kunne vaske vinduer med spylerveske!!! For en god ide 😀

    Er glad på deg og din families vegne <3 Ønsker dere alt godt inn i juletiden <3 klem

  4. Det funker tilsvarende på speil og blanke overflater.
    Skulle vaske på toalettene på jobb, hvorpå den sprayflasken jeg visste jeg hadde fört på handlelisten jeg visste var avlevert ikke var å finne i restauranten. Etter et sek. eller to med intens hjerneaktivitet for ikke å tape ansikt, pekes det så på ei plastkanne som sto gjemt inne i et hjörne “Du har påfylling der!”
    – Og det funket vel bedre enn de fleste vindussprayer 😉

  5. Bare en tanke … skal en bruke spylervæske helt rent uten å tilsette vann ?

    En kan bruke spylervæske til alle blanke flater både inne og ut ?

    Dysj kabinett også ?

    Takker for supert tips 🙂 Kjempe glad !

    1. Ja du trenger ikke tilsette vann, vann fryser hvis du bruker det ute derfor er spylervæske så genialt å bruke. Du kan fint bruke det inne også, men det lukter jo litt så jeg bruker det bare på vinduene.

  6. Har lest litt hos deg i dag 🙂
    Jeg blir mer takknemlig, for livet og det gode,
    av å lese om din takknemlighet over de små ting.
    Det er sååå bra gode Du
    Takk for det du deler.
    TAKK!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *