Lykke kan ikke kjøpes…

Categories Blogg

Livet har mye å by på, både når det gjelder glede og sorg. Gjennom et langt liv har vi mange opplevelser, fantastiske opplevelser, opplevelser som blir til gode minner som vi kan se tilbake på sammen med våre kjære. Kanskje er det store begivenheter som du husker best, eller kanskje en reise du har tatt sammen med andre. Uansett hvilke hendelser du husker best, så er minnene viktig når livet nærmer seg slutten.

Men det som er rart når man blir alvorlig syk, det er at det er de små øyeblikkene man husker best, de små øyeblikkene som ingen ser ut til å huske i en travel hverdag. Det er disse øyeblikkene jeg savner mest av alt. For i en travel uke så er det lett for å gå glipp av disse små øyeblikkene. Vi må rett og slett bli flinkere til å stoppe opp innimellom, for det er da de kommer, det er da de viser seg.

For det beste i livet kommer gratis, det er det ingen tvil om. Så selv om jeg husker alle reiser vi har vært på, alle bursdager vi har feiret, så er det kaffekoppen på trappa en sommerdag jeg husker best. Den kaffekoppen som ga meg en indre ro etter en travel arbeidsdag, en liten kaffekopp som ga meg en fredelig stund.

Det er de øyeblikkene som ga meg en følelse av lykkerus jeg husker best. Kan du huske sist du hadde den følelsen? Den lille kriblingen som sprer seg gjennom hele kroppen, den følelsen som får alle musklene til å slippe taket, der og da, i et lite øyeblikk, er du fri for alle bekymringer, du er bare lykkelig over å være til.

Det er disse øyeblikkene som gjør livet verdt å leve, det er disse øyeblikkene jeg savner mest. Jeg savner den varme dusjen etter en hard treningsøkt, jeg savner den følelsen av å nå toppen etter å ha klatret til fjells, jeg savner den roen av å sitte i fjæra og høre bølgeskvulp, mens bålet knitrer i bakgrunnen. Jeg savner de små øyeblikkene mest.

Egentlig er det rart at vi bruker så mye tid og penger på å reise eller kjøpe ting, for jeg kan love dere at det er ikke det dere kommer til å huske når det nærmer seg slutten. Vi bruker alt for mye tid i jakten på perfeksjon, vi fikser på utseendet, vi kjøper dyre ting til hus og hjem, vi tror at det koster penger å være lykkelig.

Men lykken kommer innenfra, den kommer når du trekker pusten og lukker øynene, den kommer når du minst forventer det. Så om du i dette øyeblikk vurderer å kjøpe deg ny sofa eller nye klær fordi du tror det gjør deg lykkelig, sett deg heller ved sjøen en plass og nyt en kaffekopp i det stille. For det er disse øyeblikkene du kommer til å huske, det er disse øyeblikkene som gir mest lykke…

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *