Livets store gleder

Categories Blogg

I en stol satt jeg med øynene igjen, en liten barnehånd hadde nettopp gitt meg en liten sjokoladebit. Jeg kjente hvordan den sakte smeltet på tungen min, en fyldig sjokoladesmak fylte hele meg. Plutselig sanset jeg det, en følelse av at noen sto og så på meg tok over. Jeg åpnet øynene og en liten gutt kom til syne, helt alvorlig sto han og studerte meg.

“Hva gjør du på mamma? Du kan ikke sove med sjokolade i munnen” sa han med et bekymret blikk, her måtte mor forklare seg.
“Jeg sover ikke vennen, jeg nyter bare en av livets store glede”. 
Men de ordene gjorde bare en liten gutt enda mer forvirret, og det burde jeg jo skjønt.
Det er vanskelig for en liten gutt og forstå hva jeg mener, og spesielt når det handler om livet.

“Vet du hva som gjør mamma mest glad i hele verden?” spurte jeg en liten gutt, og da ble det liv i en liten gutt. “JAAA det vet jeg mamma, det er jo MEG” ropte en liten gutt mens han danset rundt på gulvet fremfor meg, og da måtte jeg bare smile.
“Ja du og søsknene dine” la jeg til med et smil rundt munnen, “du og søsknene dine er mammas store glede”.

“Åååå nå vet jeg, når jeg ga deg sjokolade så ble du dobbelt så glad” utbrøt en liten gutt, overrasket ble jeg sittende og se på han. Så liten men likevel så stor, igjen beviste han at han forstår mer enn jeg tror. Han forsto at livets store gleder blir større når man har noen å dele de med, og alt startet med en liten sjokoladebit.

En liten ting kan bli så uendelig stor, takknemligheten over de små tingene ved livet er som regel de beste. Hver dag opplever jeg livets små gleder, og hver dag føler jeg på en takknemlighet så stor. Den gleden ved livet håper jeg en liten gutt tar med seg, og at han en dag husker mamma sin samtale over en liten sjokoladebit…

4 kommentarer

4 thoughts on “Livets store gleder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *