Lego til besvær…

Categories Blogg

En liten gutt sitt store høydepunkt denne julen var at bestefar skulle komme på besøk, det var en lykkelig liten gutt som kom hjem fra flyplassen forrige uke. Men for en bestefar som er vant med å være alene store deler av året ble det nok en stor overgang å komme hit. En liten gutt har jo energi nok for tre, så bestefar har virkelig fått kjørt seg.

“Kom deg opp bestefar, jeg skal lære deg taekwondo” hørte jeg en liten gutt rope tidlig en morgen, og når jeg og assistenten omsider kom ut i stuen fikk vi oss litt av et syn. For der lå en utslitt bestefar rett ut på gulvet, og oppå han satt en liten energibylt. Svetteperlene rant ned på parketten, og den hårløse skallen til stakkars bestefar glødet mer enn nesa til selveste Rudolf.

Etter den episoden har det gått slag i slag, en liten gutt har holdt sin gamle bestefar i tøylene.
Han har blitt brukt som et hoppeslott, skutt på med skumgummipiler, nesten fått skremt på seg et hjerteinfarkt og overlevd en brytekamp. Men selv  etter å ha overlevd alt dette var det til slutt en legobil som skulle ta alle kreftene til bestefar.

1 juledag begynte som den alltid har gjort, alle julegavene skulle prøves.
Det første som ble plukket frem av små barnehender var en legoeske, men den klarte en liten gutt å bygge helt selv. Legoeske nr 2 ble funnet frem, litt mer utfordrende men med hjelp fra bestefar kom de i mål med den også. Men når legoeske nr 3 ble funnet frem skar alt seg, ja det hele endte med at bestefar ble tre tusen kroner fattigere.

Med godt mot begynte de på siste Lego utfordring for dagen, men denne utfordringen skulle vise seg å bli i største laget. Lavmælte Finnmarks gloser kunne høres fra et rundt spisebord, og jeg konstaterte med at eplet ikke falt langt i fra stammen. Som far som sønn, jeg skjønte hvor gubben hadde fått sitt glose repertoar fra. Igjen kunne jeg skimte små svetteperler på en glatt hodeskalle, denne gangen hadde bestefar gapt over for mye.

To dager etter var Lego bilen enda ikke ferdig, og i dag tok en frustrert bestefar en avgjørelse.
En liten Lego bil skulle vise seg å koste bestefar dyrt, flybilletten han opprinnelig Hadde ble kansellert og hjemreisen ble utsatt med en hel uke. Så nå kan vi nyte selskapet til bestefar litt lenger, og kanskje bare kanskje klarer de og bli ferdig med Lego bilen…

En sliten bestefar måtte ha seg en velfortjent hvil...
3 kommentarer

3 thoughts on “Lego til besvær…

  1. Jeg syntes å lese mellom linjene her at ‘gubben’ (klok av skade?) har skygget banen hva assistanse i dette bilbyggingsprosjektet angår.. 🤔 – Hvilket jeg vil anta brått kan vise seg å være det eneste en kan gjøre i hht å bevare forstanden med en sånn utfordring i huset. Jeg kan iallefall garantere at jeg ville tippet over i vinkel. Så i det ett eller annet hadde skåret seg, der jeg var skrpsikker på at dette skyltes feil på tegningen, ville jeg vært trolig til å miste det fullstendig 🤭😂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *