Aldri en jul uten…

Categories Blogg

Vi har mange tradisjoner både før og i julen, og en av de har vært å gå på kino i romjulen.
Men så kom et virus og satte den tradisjonen på pause, hele tre år måtte vi vente før vi kunne ta tradisjonen opp igjen. Så kom det en kino reklame på Tv skjermen, og da var jeg snar med å bestille billetter.
Tre billetter ble bestilt, nå skulle jeg og assistentene ta med en liten gutt på kino.

Jeg kan bli mye flinkere til å finne på slike ting, men det er ikke like enkelt i en travel hverdag. Da er det enklere å få kabelen til å gå opp når alle har fri. Det verste jeg vet er å stresse, det tømmer meg for krefter.
Men i går lå alt til rette for en bytur, i tillegg kunne jeg gi gubben en liten pause.
En liten gutt jublet høyt når jeg fortalte at vi skulle på kino, og han jublet enda høyere når han hørte at det var Kardemomme by vi skulle se.

Men når jeg sto opp i går fikk jeg sjokk, det lavet ned med snø ute.
Heldigvis hadde ungdommene til naboen fri, og ved hjelp av en firhjuling og salt klarte de og holde bratt bakken fri for snø. Så vi kom oss trygt av gårde, men det skulle vise seg at vi hadde startet i tidligste laget.
Klokken 11.30 ankom vi kinoen, men det viste seg at kinoen ikke åpnet før 12.

Heldigvis ligger det to kinoer rett ved siden av hverandre i sentrum, og den andre kinoen var åpen.
Dermed kunne vi søke dekning for snøværet, takk og lov for det.
Jeg forventet en fullstappet kinosal siden det tross alt var romjul, men det var knapt nok halvfullt. Men når vi kom inn i salen skjønte jeg hvorfor jeg ikke går på kino så ofte, for sitteplassene til rullestolbrukere er helt tragisk. De eksisterer faktisk ikke, jeg måtte plassere meg med trappa og sitte på skrå fremfor den store skjermen.

Jeg skulle ønske de hadde flyttbare seter slik som de har i Grieghallen, da hadde jeg i det minste kunne sittet rett fremfor skjermen. Kinoen skal likevel ha skryt for bestilling siden deres, for normalt sett må man ringe og bestille når man sitter i rullestol. Men det trengte vi ikke denne gangen. Jeg kunne gjøre alt selv på datamaskinen, det var bare å krysse av for rullestol og ledsager så var det i boks. Det viktigste var likevel at jeg kunne dele denne opplevelsen sammen med en liten gutt, det er alt som betyr noe…

2 kommentarer

2 thoughts on “Aldri en jul uten…

  1. Jeg var også på kino og såg den filmen i går, sammen med barnebarn på snart 3 år. Kjempekoselig !

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *