Jeg hadde ikke klart meg uten…

Categories Blogg

“Glad i deg mamma, nå må du sove godt”

Hver morgen våkner jeg av det samme, 06.15 kommer en liten gutt listende på tå inn skyvedøren, faktisk så hører jeg ikke at døren går opp engang. Han sniker seg inn på rommet, går stille på tå mot senga. Det er ikke før jeg gir lyd ifra meg at han kvikner til, mamma var visst våken likevel.

Små barnehender legger seg på mine, et varmt barnekinn legger seg mot mitt. Han er så lykkelig der han nærmest hopper ut av rommet, mamma har fått klem så nå kan dagen begynne. Dette er blitt et fast rituale for en liten gutt, det hjelper ikke om pappaen mener de har det for travelt, mamma må ha klem først.

Der ligger jeg tidlig på morgenen og tenker på hvor heldig jeg er, jeg har så mye å kjempe meg opp til hver eneste dag. Fire fantastiske barn som gir en mor den største gaven hun kan få, ubetinget kjærlighet i bøtter og spann. Hver morgen kjenner jeg det samme, en varme sprer seg innvendig, og jeg kjenner hvordan lykkelige tårer presser på.

Mine tre fantastiske ungdommer, de gjør meg så godt. De bryr seg ikke om det jeg ikke klarer lenger, jeg er mamma likevel. De spør meg om råd, hjelp til å løse problemer, mamma vet best selv om hun sitter i rullestol.

For dem er jeg fremdeles en mamma, den eneste mammaen de har. Jeg er den samme selv om sykdommen har satt sine spor, og mine barn ser nettopp det. Vi krangler, diskuterer, ler og gråter, akkurat som en helt vanlig familie. For barna mine ser den virkelige meg, de lar ikke mine begrensninger prege hverdagen.

Det er gjennom mine barn at jeg virkelig lever, de gir meg nytt liv hver dag. Takket være dem klarer jeg å kjempe meg opp til en ny dag. De er hele min verden, uten dem er jeg fortapt. Det er ingen som kan gi meg mer glede enn dem, og det er ingen som kan gi meg større bekymringer enn dem.

For selv om de sprer mye glede så ser jeg det, jeg ser det i deres øyne hver eneste dag. En sorg over livet som var , en sorg over det som venter. De vet hva som kommer, livet er blitt uforutsigbart og utrygt. Jeg kan ikke gi dem det de ønsker seg mest av alt, jeg kan ikke gi de en trygghet for fremtiden.

Men så kommer en liten gutt, en liten kropp med et stort hjerte. Han viser oss hva som er viktig, han viser oss hva meningen med livet er. For han ser ikke hindringer, i hans verden er ingenting umulig. Her og nå er alt som betyr noe ,  fremtiden ofres ikke en tanke.

Jeg vet at selv for han vil det komme en dag , sorgen over en syk mamma vil innhente han også før eller senere. En dag vil han også forstå hva han har blitt frarøvet, han vil forstå hva han har mistet.

Men når jeg ligger her tidlig om morgenen, og har våknet til en ny dag. Så føler jeg kun på en varme , en takknemlighet så stor. For jeg har fire hjerter fått, fire hjerter med en kjærlighet så god. De er mitt ankerpunkt når det stormer som verst, de er grunnen til at jeg fortsatt er her…

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Jeg hadde ikke klart meg uten…

  1. Du skriver så vakkert Vivian❤ Kraften i en klem er stor!❤ Ønsker deg en god tirsdag 🌻

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *