Jeg er glad jeg slipper å bli gammel…

Categories Blogg

At hjemmetjenesten trenger en evaluering er ingen overraskelse for meg, jeg er bare glad for at jeg er oppegående og har familien rundt meg. I går oppfordret jeg dere til å se på Brennpunkt, for jeg er så glad for at denne tjenesten blir belyst. Det viser seg igjen og igjen, mangelen på kompetanse er stor.

Jeg blir bare så forbanna, det er bestandig de mest sårbare menneskene som må lide. Først går helseministeren ut i beste sendetid og ber sykehusene kutte ned for å spare penger, enda de vet at sykehus omsorgen er skjør nok fra før. Så kom Brennpunkt, og satte søkelyset på at de kommunale tjenestene ikke er noe bedre.

Hvordan skal det gå med dette landet om vi ikke klarer å ta vare på våre egne? Fortjener ikke de som har bygget opp dette landet vårt bedre enn det? Og når man først snakker om  innstramminger, jeg ser ikke akkurat at våre statsansatte er villige til å ofre noe for fellesskapet.
Nei det er bestandig folket som må betale, vanlige folk som til stadighet må ofre det de har for å bidra.

Mens oljefondet flytter over av penger lider folket, men gud forby at oljefondet skal brukes mer enn nødvendig. Jeg er glad jeg har mennesker rundt meg som tør å si ifra, og etter å ha sett på Brennpunkt er jeg faktisk glad for at jeg ikke har en alderdom å se frem mot . Hjertet mitt brister når jeg tenker på hvordan våre eldre blir behandlet, det er rett og slett forkastelig.

Ikke skjønner jeg hvordan våre folkevalgte klarer å sove om natten, der sitter de med sine million lønninger og ser på at folket lider. Nå er det på høy tid at våre eldre blir behandlet med den respekten de fortjener, og det er på høy tid at Støre lever opp til sitt slagord. Det er “vanlige folk” sin tur nå, det er vi som fortjener å bli sett. Nå er det våre folkevalgte som bør kutte i egne rekker, kanskje da blir det litt bedre for oss “vanlige folk”….

 

15 kommentarer

15 thoughts on “Jeg er glad jeg slipper å bli gammel…

  1. Har rett og slett ikke ord etter at jeg har sett dokumentaren. En skam er det, rett og slett! Skummelt å se at mennesker uten kompetanse skal ha ansvar for andre mennesker som ikke klarer seg selv. Og nei, det å bli eldre er visst ikke noe å hige etter…

  2. Jeg ble dessverre ikke overrasket. Det betyr ikke at jeg ikke blir sint. Det skal ikke være sånn. Mamma var bruker av hjemmetjenesten, og senere beboer på sykehjem. På sykehjemmet glemte de å gi henne mat. Eller, hun sa “Nei” når de spurte. Hun likte ikke å være til bry…
    Jeg har vært så sint… Jeg s
    Familien min var overrasket over hvordan jeg ved flere anledninger argumenterte leger og sykepleiere i senk for at Mamma skulle få den behandlingen hun hadde krav på og rett til. Som å komme opp av senga, eller få mat.
    Det skal ikke være sånn!! De gamle skal ikke være avhengig av resurssterke pårørende som kjenner systemet og kan argumentere for seg.
    Jeg hjelper alle de jeg kan av venner og bekjente med å skrive brev, fortelle regler. være med på besøk.
    Jeg tar opp forhold jeg blir kjent med politisk og ikke minst jeg kjemper en kamp for flere sykehjemsplasser. Jeg skriver ikke dette for å skryte av meg selv.
    Det var bare et hjertesukk. Jeg har kjempet så mange kamper, men føler at jeg taper gang på gang.

    1. Det skal ikke være sånn men det er akkurat sånn det er! Uten pårørende går ikke dette helsevesenet rundt, og er man så uheldig at man ikke har noen så blir man kastet til ulvene!

  3. Det er hinsides. Akuttmottaket i Drammen tok imot over 80 pasienter i dag, kun på dagvakt.. De ber sykehusene kutte ned og spare penger.. ja det er lurt. Not!!

    1. Jeg er livredd for å bli syk i disse tider, for jeg vet så inderlig godt hva som venter meg. Jeg ble blir rasende hver gang helseministeren kommer på Tv skjermen, er det en som bør gå av så er det HUN!!!!!!!!!!

      1. Absolutt, jeg synes hele denne regjeringen burde gå, men jeg vil ikke ha forrige regjering tilbake heller, hele greia er ganske fucka, Norge liksom. Nei, her får en bare ta vitaminene sine og la det stå til…

  4. Jeg så den. Og undres litt. I dag lever minst 1,4 millioner nordmenn alene, slik som jeg gjør. Jeg er nokså sikker på at vi er flere, som ikke har pårørende rundt oss. Nå ser det ut til at fler og fler også går inn mot 65+ med 4-5 samtidige, og til dels alvorlige diagnoser.

    Eldrebølgen har vi visst om i ti-år, og DETTE er hva vi har greid å skape 🤬…

  5. Ut i fra hva jeg har kunnet lese ut fra hva som skjer, så later det til at problemet rett og slett bunner i at de som besitter ministerpostene i dagens regjering ikke innehar de nødvendige kunnskaper og kvalifikasjoner til å kunne styre et land. For når alt kommer til alt, så koker det jo ned til en total mangel på handlekraft over hele linjen! – Jeg mener.. De går jo knallhardt ut med påstanden om at de har fått ansvaret i en ekstraordinært vanskelig periode, hvilket virkelig blir flaut! For om jeg var aldri så uenig i den forrige regjeringens håndtering av dette og hint, -og da spesielt i c19 -anliggende, så HANDLET de ihvertfall!! Og den regjeringen HADDE jo faktisk en spesielt vrien periode, for å si det sånn. Den nåværende, har faktisk kun en viss prisøkning på enkelte råvarer grunnet krigen, kombinert med at de måtte ta følgende av at en eller annen forgjenger har signert en hjernedød avtale der vi binder oss til å eksportere en viss mengde energi no matter what. At de fikk den i fanget, kan de derfor ikke klandres for, men når våpenindustrien fører til at det flommer kr. som en tsunami inn i statskassen, så er det overhodet ingenting av bindinger og begrensninger i hht bruk what so ever! For disse pengene er jo ikke i noen tilknytning til noe oljefond, og derav ville det bare vært å bruke en slant av dette pengehavet til å dekke den, i statlig målestokk, bagatellmessige prisøkningen på hhv matvarer og strøm, så hadde de seilt igjennom dette her fullstendig tørrskodd!
    – Dessuten er det jo direkte komisk å se hvordan utenrikspolitikken ruler like sterkt som innenriksen suger, da det er nettopp dette ministeriet Jonas Gahr Støre kan! Ergo så kunne det jo like godt vært skrevet ‘feilplassert minister tatt til et helt nytt nivå’ i pannen hans *hehe*

    1. Ja og hva med Follo banen og veiprosjektet på E6 som staten har tapt milliarder på? Hvem er det som til syvende og sist må betale for deres tabber, jo VI! Men ser du at noen hoder ruller når de gjør feil, nei de blir belønnet med bonuser mens resten av folket blir behandlet som dritt!!

  6. Hvorfor blir det aldri fokusert på forebygging?? Hvorfor ikke spytte inn litt ekstra noen år for å få systemet og helse opp og gå? Så kan man heller bremse litt etterpå. Nå blir vi jo hengende etter, eldrebølgen har det blitt snakket om i åresvis.. Penger til krig kan vi gi – skulle vært slik at det vi må bruke på dette må også gis samme sum til helse. Balanse. Nå er det ubalanse, synes synd på de eldre som fortjener så mye bedre samt de ansatte som til slutt ikke orker mer.

  7. Det er rett og slett uverdig. Er dessverre ikke overrasket. Mamma ble innlagt på sykehus pga underernæring gjentatte ganger. Hun var ikke dement men alvorlig psykisk syk. ( paranoid schizofreni). Hun har i alle år hatt behov for oppfølging i forhold til bl.a kosthold. En diagnosene hun døde av i en alder av 73 år, var anoreksi. Det er forferdelig at eldre demente blir overlatt til seg selv.

  8. Jeg så også på Brennpunkt. Veldig bra å få vite sannheten, selv om det gjør veldig vondt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *