En livredd gubbe…

Categories Blogg

Det ble en fin kveld i går, ja i det minste for meg.
For en gangs skyld fikk jeg tillatelse av gubben til å se fotball, og det til tross for høylytte protester. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor han protesterer så voldsomt, for med en gang dommeren blåser kampen i gang har gubben plutselig veldig mye på hjertet. “De kommer aldri til å vinne” utbrøt han når første omgang var over, og det kom fra han som ikke er interessert i fotball.

Åtte minutter inn i andre omgang måtte gubben bite i seg ordene han kom med 15 minutter før, for plutselig ledet laget som for få minutter siden lå under 0-2. Gubben kan protestere så mye han vil, men jeg vet at innerst inne er fotball noe som engasjerer han. Gubben er veldig lett gjennomskuelig, normalt sett kan jeg lese han som en åpen bok.

Men noen ganger skjer det ting med gubben som jeg ikke kan forklare, og det var nettopp det som skjedde i går. Kampen nærmet seg slutten og gubben gjorde alt klart for leggetid, men jeg hadde ikke før blitt plassert på toalett skåla når det skjedde. Gubben skulle bare hente en ny dorull når han plutselig gikk i knestående, og på toalettet ble jeg sittende og lure på hva som skjedde.

På baderomsgulvet lå min store sterke mann og gispet etter luft, aldri har jeg sett han så bleik som han var i går. “Går det bra med deg” spurte jeg lettere engstelig, for det så ut som gubben hadde sett et spøkelse. Gubben er alt annet enn lettskremt, så dette var helt unormalt til gubben å være. Noe svar fikk jeg ikke av gubben på gulvet, han hadde mer enn nok med seg selv.

Minuttene gikk uten at gubben kom seg på beina, men når de første glosene kunne høres nede fra baderomsgulvet skjønte jeg at gubben hadde fått luften tilbake. Lettere ustø kom han seg på beina, fremdeles lettere sjokkert klynget han seg til vasken til den verste svimmelheten hadde avtatt. Først når han stilte seg opp fremfor glasskapet fikk jeg en forklaring på hva som hadde skjedd, og det var da jeg brøt ut i latterkrampe.

Hente en dorull ut av et skap med speil på bød på en spesiell overraskelse, gubben hadde nemlig glemt å lukke skapdøren. Og nå tenker dere kanskje at han gikk rett inn i skapdøren på vei tilbake, men det var ikke årsaken til at gubben brått gikk ned i knestående.
“Det jæv#lskapet av et skap skal ut av badet” brølte gubben, jeg var i et øyeblikk redd for at han skulle begynne med demonteringen der og da. Det viste seg nemlig at gubben hadde snudd seg litt vel fort og fått øye på en “feit jæ#el” inne på badet sitat gubben selv, han hadde blitt skremt av sitt eget speilbilde….

15 kommentarer

15 thoughts on “En livredd gubbe…

  1. Ha Ha, der fikk eg meg en god latter. Har sjøl blitt skremt av det samme. Ha en fin helg🤣

  2. Takk for ein god latter.
    Du skrive so levande, at eg ser det for meg.
    God helg til dokke 🌺😘

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *