Jeg er glad du slipper kjære

Categories Blogg

Jeg så det på han i går, måten han vandret hvileløst rundt på gulvet tydet på at han tenkte på noe.
Dessuten kunne jeg skimte den lille blodåren i tinningen hans, og den kom alltid frem når en finnmarking hadde mye å tenke på. Ute hadde skumringstimen tatt over, roen var i ferd med å senke seg.
En liten gutt hadde tatt kveld for lenge siden, nok en dag nærmet seg slutten.

Mørket var i ferd med å ta over ute, og i en liten stue satt jeg og så på en urolig mann.
De brede skuldrene hans bar på en byrde så stor, og igjen ble jeg sittende å kjenne på håpløsheten.
Alt jeg ville var å hoppe ut av stolen og løpe bort til han, legge armene mine rundt han og viske at alt ville bli bra. Men i en stol satt jeg fanget, og vi visste begge at ingenting ville noensinne bli bra igjen.

Fremtiden hadde igjen innhentet min mann, og nå vandret han hvileløst over stuegulvet.
Jeg så det på hele han, nå var det han som bar på tusen spørsmål uten å finne svar.
Stille falt han sammen fremfor meg, hjertet mitt stoppet i et lite sekund når han la hodet sitt i fanget mitt.
En stor sterk mann lå nå som et lite barn i mors fang, og alt jeg klarte å gjøre var å sitte hjelpeløs og se på.

Det var da den kom, en liten setning som traff meg hardt.
“Det skulle vært meg kjære, for du har så mye mer å gi” visket han stille, ordene hans fylte rommet.
En liten tåre banet vei for de hundre andre som sto i kø, ordene til min største kjærlighet fikk tårene mine til å flomme over. Med egne tårer i øynene kikket han opp på meg, og i et lite øyeblikk sto tiden stille.
Kjærligheten fylte en liten stue når jeg stille visket tilbake, “jeg er glad det ikke er deg kjære, for du og vår lille gutt hører sammen”….. 

Foto: Eivind Senneset for Dagbladet
13 kommentarer

13 thoughts on “Jeg er glad du slipper kjære

  1. Du skriver så fint om noe som er så uendelig tungt og trist. Kan bare sende varme tanker 💕💕

  2. Du skriver så fint om noe som er så uendelig tungt og trist. Kan bare sende varme tanker 💕💕

  3. Så mye kjærlighet dere to har for hverandre❤️Tørker tårene mine ,og sender dere varme tanker og en klem💚

  4. Hei jeg har også en mann som har ALS og de ordene som du og din mann sa til hverandre sier min mann til meg men på en annen måte. Han sier at han er glad at det er han som har fått diagnosen for jeg tar meg så godt av han , han ville ikke klart det så omsorgsfullt som jeg gjør det for ham. Og det er gode ord fra ham og vi kjemper kampen sammen, til siste slutt for den kommer og han skal få det så godt som det er mulig til siste slutt ❤️

  5. Sterke skildringer, vanskelig å sette seg inn i deres situasjon, men samtidig godt og vondt på én gang å lese. Så bra dere har kjærligheten og hverandre ❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *