Hjertet mitt sank…

Categories Blogg

“Sover du” ropte gubben til meg igår ettermiddag, og de ordene kom fra rett munn.
For gudene forby at kjerringa skal få ta seg en høneblund på dagtid, det er kun gubben som får lov til det. Etter å ha hørt på lavmælte snorkelyder i to timer i går kom gubben uthvilt ut i stuen, og da hjalp det ikke at kjerringa var en smule trøtt.
“Nå skal vi gå en kveldstur kjære” sa gubben i det han heiv meg over skuldrene sine, og i det jeg ble plassert i rullestolen innså jeg at jeg allerede var ferdig påkledd.

Gubben må jo ha noen superkrefter som jeg ikke vet om, for når det gjelder påkledning av kjerringa er han raskere enn selveste Sonic. Det hele går så fort at jeg ikke får det med meg engang, når han først vil være effektiv så går det virkelig unna.
Jeg våknet i det minste rimelig kjapt, her i huset er det best å holde seg våken til enhver tid.

Kveldsturen var nøye planlagt, gubben hadde nemlig noe han skulle vise meg.
Det er nemlig blitt bestemt at det skal bygges noen nye leiligheter i området her, og nå ville gubben vise meg området.
Det var ikke lange veien å gå, og når jeg fikk se hvor byggingen skulle foregå ble jeg bare oppgitt. Ja ikke bare oppgitt men forbanna, hjertet mitt sank der jeg satt i rullestolen.

I over ti år har vi bodd her, og foruten om nabolaget så er skoleveien den jeg har verdsatt mest av alt. En asfaltert sykkelsti gjennom skogen, fri for trafikk og trygg for barna. Der har jeg både gått og kjørt med rullestol for å hente barna mine, på den veien har jeg fått nyte naturen tett på. Duften av furu har slått i mot meg, og mang en gang har jeg og en liten gutt hatt mange fine øyeblikk der.

Men det var et sørgelig syn som møtte meg i går, de høye trærne som en liten gutt engang klatret i lå nå som opphøgde tømmerstokker på flat mark.
Hauger med trespon var alt som var igjen, det eneste beviset på skogen som engang var. Flere leilighetskomplekser skulle nå overta skoleveien, og alt jeg klarte å tenke på var at nå var det over. For med nye leiligheter kommer det også flere mennesker, og med mennesker følger det med biler.

Det er tydeligvis ikke snakk om å ta vare på den naturen vi har, her skal det bygges for enhver pris. På den eneste trygge skoleveien skal det nå bygges, jeg kjente hvordan skuffelsen tok meg. Jeg håper dette prosjektet drar ut i tid, for dette har ikke jeg lyst til å oppleve. Jeg går på tur for å nyte naturen i fred og ro, jeg går ikke på tur for å stirre inn i leilighetsvinduer. Så nå sitter jeg her og lurer på hva enkelte tenker med, en ting er ihvertfall sikkert, her er det pengene som rår. Likevel er jeg glad for at vi tok kveldsturen i går, for idag våknet vi opp til full vinter igjen…

3 kommentarer

3 thoughts on “Hjertet mitt sank…

  1. Jeg ser at det ikke er bare vi som har vinter enda.
    Veldig synd for dere at dere mister den fine skoleveien.

  2. Ahhh.. Herregud, som de har ødelagt! En skjønner bare av bildene at her har det blitt hugget ned over en lav sko..
    Jeg har irriterer meg over det samme i lengre tid. Her var det for få år siden store skolområder, – også har de jaggu klart å hugge ned nesten hele driten!! Det er kun noen sånne små skogholdt igjen hist og her av et skikkelig skogsområde, og det blir ikke akkurat bedre av det ene huset/bygbingen er styggere enn den andre!
    Det verste er at folk syter over ulv, etc når det er VI som har presset oss på og tatt for oss av DERES enemerker! Hvor mener de de dyrene de skviser ut skal gjøre av seg, liksom!?..

  3. Det er synd når friområder blir byggeplasser. Det som er sikkert er at det er penga som rår….

    ja nå er det hvitt lag med snø både der og her… men men jeg prøver ikke ergre meg 😀 Det er uansett VÅR trøster jeg meg med 😀

    Godt du fikk deg en tur i går, Vivian 🙂
    Lag deg en fin onsdag <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *