Tenk om…

Categories Blogg

Jeg så han gjennom vinduet, på lette ben og med ryggsekken på beveget han seg raskt fremover. Små snøfnugg drysset lett ned over han, mellom snødekte trær ble han borte. I en liten stue satt jeg, lite ante en fremmed mann at han i ryggsekken bar på en drøm. Min drøm, en drøm om å være tilstede. I en liten stue fulgte jeg han med blikket, og alt jeg tenkte var “tenk om det var meg”.

Jeg så henne, det klare vannet omfavnet hennes kropp. Lette svømmetak skapte brytninger i vannet, en grasiøs kropp beveget seg lydløst under overflaten. På land satt jeg, helt stille fulgte jeg henne med blikket.
Lite ante en fremmed dame at hun svømte fra en drøm, for på land satt jeg og tenkte “tenk om det var meg”.

Jeg så de gå forbi, med hender flettet sammen svevde de bortover en travel gate. Det eneste de hadde øye for var hverandre, det var de to mot en verden så stor. Smeltet sammen beveget de seg sakte forbi, lite ante de at kjærligheten deres bar på en drøm, for i en stille bil kikket jeg på min kjære og tenkte “tenk om det var oss”.

I en bil kom hun kjørende, med bestemte skritt beveget hun seg raskt gjennom skolegården. Dagens viktigste gjøremål skulle hun nå ta, en liten gutt kom løpende mot henne. Gleden i øynene hans lyste opp hele skolegården, i bakgrunnen ble jeg sittende å se på. Mors armer sto klar til å ta han imot, lite ante hun at hun nå skulle ta imot en stor drøm. Helt stille ble jeg sittende å se på, og igjen tenkte jeg “tenk om det var meg”.

Hver dag ser jeg de, mennesker som lever det livet jeg engang levde.
Fremmede mennesker som ikke aner at de bærer på en drøm, min drøm.
En drøm om livet, livet som engang var. Et liv som kun er minner nå, et liv jeg har glemt hvordan var. Men hver dag ser jeg de, mennesker som lever det livet jeg engang hadde. Og det er da den kommer, min største drøm trer frem i lyset. Hver kveld visker jeg den ut i et stille lite rom, “tenk om det var meg”….

17 kommentarer

17 thoughts on “Tenk om…

  1. Du er flink til å få frem både det fine men og triste i livet ditt. Kan bare sende deg mange gode tanker og klemmer 💖💞💞

  2. Så fantastisk godt skrevet.
    Siden du er ferdig med boken om ditt liv kan du samle slike gode betraktninger til en ny bok.

  3. Åh kjære vene så utrolig rørende dette var, dine ord altså. Jeg har sagt det før, men sier det igjen : “DU aner ikke hvor mye du gjør med dine ord”. Takk for at du deler dine tanker, de er triste, sterke, rørende og lærerike. Du er helt fantastisk❤

  4. Ja DU er bare så utrolig flink med ord.mye du kan si for du har så mange ord .det blir så levende både triste ting og kjekke ting når du skriver
    En ting er sikkert vi som leser vi lære mye av deg..Det er SIKKERT!!!!!!!🤗🤗

  5. Jeg har lignende erfaringer av å se fortidens ugjenkallelige hendelser, som i et speil; feks. når en forelder fulgte et barn til skolen over gaten her og ga han en betryggende klem på veien inn i klasserommet. Det er vemodig fordi det er bilder som henges opp i en snor, og som vi kan få se, men også nådefullt fordi det er vakre bilder/ scener.

    Jeg opplever også at kjærligheten endrer karakter ettersom vi mennesker får økt bevissthet. Og “kjærligheten faller aldri bort” leser vi i korinterbrevet. Og videre: “For nå ser vi som i et speil, i en gåte, men da skal vi se ansikt til ansikt. Nå kjenner jeg stykkevis, men da skal jeg kjenne fullt ut, likesom jeg selv er fullt ut kjent” 💕

  6. Så vakkert og trist på en gang . Du er veldig god med ord Vivian ❤️ Ønsker deg og dine en riktig god påske 🐣eg er veldig glad for at sykdommen er stabil 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *