Heldigvis ble jeg prioritert…

Categories Blogg

Livet med ALS er pokker meg ikke enkelt, og nå kjenner jeg virkelig på det. Jeg kan tolerere mye, og etter åtte år med denne sykdommen har jeg akseptert at jeg må tilbringe resten av mitt liv fanget i en smertefull kropp. Jeg har blitt vant til at jeg ikke kan røre på meg lenger, og jeg har akseptert at jeg nå trenger hjelp til alt.

Det er ikke ofte jeg klager over egen livssituasjon, men de siste to dagene har vært tunge. Jeg har nemlig fått tannpine igjen, og når man har ALS er det ikke bare å gå til tannlegen for å få det fikset. Siden jeg ikke klarer å gape høyt lenger er det vanskelig for tannlegen å komme til, og prøver de å presse munnen min opp får jeg kramper i kjeven.

Sist jeg var hos tannlegen ville hun ikke gjøre noe, det ble for vanskelig rett og slett. Det hjelper ikke på at jeg i tillegg har forferdelig tannlegeskrekk, det gjør alt mye verre. Når jeg i tillegg har blitt frarådet og ta beroligende på grunn av lungekapasitet en har jeg ingen sjanse hos en vanlig tannlege, og siden tennene mine nå hadde blitt så dårlige så jeg ingen andre utveier enn å be om en henvisning.

Så når jeg var på Haukeland på kontroll tok jeg det opp med lungelegen min, og vi ble enige om at en henvisning til kjeveortopedisk på Haukeland nå var nødvendig. Da kunne lungelegen min bistå i tilfelle jeg trengte beroligende eller narkose, da er jeg i det minste i trygge hender dersom det skulle skje noe. Jeg håper selvfølgelig at jeg slipper narkose siden det innebærer en viss risiko, men jeg føler meg litt tryggere med lungelegen ved min side.

Jeg var forberedt på lang ventetid, for i følge nevrologen min hadde de en lang venteliste. Derfor var overraskelsen stor når jeg to dager etter kontrollen fikk en time på mobilen min, jeg hadde tydeligvis blitt prioritert. Så om en uke skal jeg på undersøkelse på kjeveortopedisk, og jeg krysser fingrene for at det går bra.

Men siden jeg hadde tannpine nå så ble en uke litt for lenge for meg, og siden det mest sannsynlig var snakk om en betennelse tok jeg kontakt med tannlegen min. Jeg er heldig som har en fantastisk tannlege, uten flere spørsmål skrev hun ut antibiotika til meg. Så nå håper jeg smerten gir seg etter hvert så jeg får fred, og så håper jeg undersøkelsen neste uke går bra…

4 kommentarer

4 thoughts on “Heldigvis ble jeg prioritert…

  1. Du har min aller største medfølelse.Har selv hatt tannverk så jeg vet godt hvordan du har det.Masse lykke til hos tannlegen.Du er nok i gode hender det🙂

  2. Krysser fingre for at det ordner seg. I tankene mine tok du løsningene langs med mens jeg las. narkose tenkte jeg… og du skrev om det… Godt du er prioritert og kommer raskt til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *