Happy Friday

Categories Blogg

Jeg har ihvertfall funnet ut av en ting , søvn gjør underverker. Ja for søvn har vært en mangelvare helt siden jeg fikk denne sykdommen , det er noe som forstyrrer hver eneste natt. Enten er det tankekjør som forhindrer meg i og finne roen , eller så er det kroppen som ikke lar seg bevege. For bare tenk på hvor mange ganger dere funksjonelle mennesker bytter stilling i løpet av en natt , du kan tro jeg misunner dere den biten. Men jeg er takknemlig bare jeg klarer å skifte stilling på beina , og jeg blir like lettet hver gang jeg klarer å flytte rumpa noen millimeter.

Denne natten har hvert like god som de forrige , og det merker jeg godt på kroppen. For første gang på lenge følte jeg meg sterk som en okse når jeg våknet , en følelse jeg ikke har hatt på en stund. Jeg ble også møtt av et praktfullt syn når jeg sto opp idag , solen sendte nydelige solstråler inn vinduet. For en perfekt start på dagen , og toppen av kransekaka var at det var fredag!

Men denne fredagen har vært travel , enkelte dager skulle jeg hatt tre assistenter på jobb samtidig. Det er så enkelt å bare gi meg en haug med oppgaver , uten en tanke på at jeg har en haug fra før. Det første gjøremålet var og få treningstøyet til en fotball jente rent og tørt , noe som ikke lot seg gjøre kvelden før. For når jentungen kommer søkkvåt hjem fra trening klokken 21.30 , så er det altfor sent for meg og begynne å organisere noe. Derfor ble en haug med treningstøy satt på 09.00 idag , og jeg takket høyere makter for at tørketrommelen var oppfunnet.

lyslenken jeg fikk igår
Superfin som dørpynt

I tillegg hadde gubben tre oppgaver han bare slengte ut igår kveld , og denne gangen var det jeg som kjente svetteperlene begynte å piple. En skinkestek har ligget i kjøleskapet i en uke nå , og den ville gubben absolutt ha idag. Alle husmødre vet at en skinkestek ikke akkurat lar seg gjøre i en helomvending , den krever både tid og pleie. Gubben derimot mente at det var jo bare å hive den i ovnen og la den klare seg selv , hvor har han vært alle de gangene jeg har slavet på kjøkkenet?

Nei skal han ha skinkestek så skal det jaggu gjøres riktig også , jeg nekter å organisere et herremåltid uten å legge sjela mi i det. Den skal både dampes og stekes , og det viktigste av alt , svoren skal være sprø! Så nei det er ikke bare å hive en skinkestek i ovnen på en temperatur og bare gå , du har mye å lære kjære. Men det var jo bare en oppgave , min mann hadde jo to til. Hente Isak i barnehagen var helt greit , men den siste oppgaven fikk han i retur. For igår kveld var lungelegen på telefonen igjen , nytt utstyr måtte hentes på sykehuset.

Nytt utstyr som skal brukes til søvnregistrering , jeg går nok en helg i møte med lite søvn. Men det var altså denne oppgaven vi ikke rakk , noe en gubbe ikke forsto i det hele tatt. Det var nemlig da jeg fikk beskjed om at skinkesteken klarte seg selv , og det var i det øyeblikket det sprakk for en organiserende husmor. Jeg skal ikke ødelegge fredagshyggen med å gjenfortelle hva jeg skrev , men jeg kan si at det endte med at gubben hentet utstyret selv.

Døgnet har rett og slett ikke timer nok , for i tillegg til alt annet som skal gjøres her i huset så er det ikke mye rom for andre ting. Men skinkesteken ble ihvertfall perfekt , og det er ikke gubben sin fortjeneste. Jeg har en oppskrift jeg har fulgt i alle år , og takket være den blir det alltid perfekt resultat. Det er ingenting som gir meg større matglede enn den første biten med knasende sprø svor , da blir jeg lykkelig da…

God helg
4 kommentarer

4 thoughts on “Happy Friday

  1. Den skinkesteika vil jeg gjerne få oppskrifta på, ser fantastisk ut! Rene julaften – du er flink 😋

  2. Der for kommentaren ja👍 I flere dager har det ikke vært mulig å legge inn kommentarer, men nå gikk det heldigvis !

    Har lest hvert ett ord du har skrevet Vivian , selv om det altså har vært stil fra nord🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *