Gåte nr 2

Categories Blogg

Vi storkoser oss her på Storefjell, her er det full fart fra morgen til kveld.
En liten gutt er høyt og lavt, han har gledet seg til denne turen lenge.
Turen gikk strålende, ja bortsett fra at gubben holdt på å ta knekken på meg med varmeapperatet i bilen. Det har skjedd noe med den gubben, han som før brukte å ha det så kaldt i bilen at frostrøyken sto ut av kjeften på oss andre har nå blitt en skikkelig frysepinne. Jeg tror jaggu gubben er blitt en søring!

Ingen av oss hadde vært på Storefjell før, så vi ble ganske så overrasket når vi kom frem. For her var det nesten ikke snø i det hele tatt, det var akkurat nok til ett par langrensløyper oppi lia her. Men for meg var det kun en bonus at veiene var bare, da kunne jeg farte rundt uten problemer. Stavangerkameratene var det første som møtte oss når vi ankom, musikken sto ut av høytaleranlegget.
Storfamilien sto klar og ventet når vi kom, og før vi visste ordet av det var en liten gutt borte vekk. To søskenbarn på samme alder dro han med seg, nå skulle hotellet utforskes.

Og det tok ikke lang tid før vi skjønte at dette hotellet hadde det meste for alle aldersgrupper, en liten gutt gikk ikke til sengs før 21.30 igår. Jeg derimot hadde allerede inntatt senga når han kom svett inn på rommet. Jeg var rimelig gåen i går etter en lang dag i rullestolen, og derfor var det så deilig å legge seg ned litt.
Med påskekrim på TVen og en sovende sliten gutt ved min side kjente jeg på takknemligheten, tenk at jeg etter seks år fortsatt kan dra på tur uten de store hjelpemidlene, det er ganske så utrolig.

Nå har vi tilbragt formiddagen ute i skitrekket, med levende musikk og en smilende folkemengde. Jeg skal komme med flere bilder i løpet av kvelden, men som dere sikkert skjønner så koser vi oss gløgg i hjel. Under ligger neste gåte, så har dere noe å bryne dere på i mens. Håper solen skinner på dere også….

 

Gåte Nr 2

Wæhler begynte på saken etter en liten hviledag hvor han samlet sammmen politirapporter og vitneutsagn. Ikke at det var så lett med det slette arbeidet Økland, Ødegaard og Thoresen hadde gjort.

Ikke var rettsmedisiner Braathen særlig hjelp heller. Han var mer opptatt av å henge med kontorsjefen, Carew, enn å levere noe som kunne ligne på en ordentlig rapport. Likevel, når rapportene først kom var det ofte briljante.

Det han mest likte var likevel å lage små gåter. Om han var inspirert av Riddler i Batman så innrømte han det aldri, men det var alltid en gåte hvis man møtte Braathen.

Slik var det også søndag formiddag da Wæhler tok turen innom Braathen, som sedvanlig jobbet på søndagen for å få avspasering den kommende uken.

Braathen sa han hadde funnet ut noe svært viktig om den drepte dommeren, men ville ikke si hva før Wæhler svarte han på en gåte.

Wæhler var vant til at Braathen gjorde det på denne måten, men sukket likevel dypt.

-OK, hva er gåten, spurte han oppgitt til slutt.

Braathen smilte og la fram gåten med stor iver:

Hvilket ord i ordboken er stavet feil?

Wæhler smilte. Han hadde fått gåten før, og visste svaret.

Men vet du?

17 kommentarer

17 thoughts on “Gåte nr 2

    1. Det må vel bli ordet FEIL 🐤Høres ut som dere har en super påske. Kos dere masse 🌞💝

  1. “Feil” er alltid stavet feil 😂
    Nyt det flotte påskeværet og hverandre 🌞🐣🌷🐣🌞

  2. Ordet feil 😁

    Jeg var på Storefjell med 8 åring en langhelg før pandemien og det var et perfekt opphold for å lade batteriene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *