En tøff dag på legevakten…

Categories Blogg

Det var en slagen mann som kom hjem fra jobb i går ettermiddag, ja han var så ferdig at jeg ble en smule bekymret. Gråkvit i maska dumpet han ned i sofaen, og der ble han liggende uten å si et ord. Med øynene på vidt gap ble han liggende å stirre i taket, og det var da jeg virkelig ble bekymret. For på det tidspunktet visste jeg kun at han hadde vært hos legen, jeg visste ikke hva dommen var.

Jeg så på hele gubben at han var i sjokk, det var nesten så jeg lurte på om gubben hadde fått dårlige nyheter på legevakten. Både jeg og assistenten ble nysgjerrig på hva som hadde skjedd, gubben så nesten ut som han hadde vært i krigen. “Har du så vondt kjære” spurte jeg lettere bekymret, for det var det eneste som kunne forklare tilstanden til gubben.

Jeg hørte gubben fnyste høylytt av spørsmålet mitt, det var tydeligvis ikke smertene som var problemet. Forklaringen på hvorfor gubben lå sjokk skadet på sofaen, det viste seg at det var alle undersøkelsene som hadde tatt knekken på gubben. Gubben går nemlig aldri til legen, i løpet av de 16 årene vi har vært sammen har han kun vært hos legen en gang.

Jeg vet hvor redd gubben er for sprøyter, han holder på å gå ned for telling hver gang jeg skal ta blodprøver. Derfor prøvde jeg å forberede han i går, for jeg skjønte at blodprøver var noe han måtte ta. Gubben ble svimmel med en gang sykepleieren fant frem nålen, og når hun i tillegg bommet på åren første gang nådde gubben bristepunktet. “Æ må legge mæ ned før Æ svime av” sa gubben spakt til sykepleieren, det var nummeret før han klasket i bakken.

Gubben trodde han var over det verste når han kravlet seg opp av senga, men det skulle vise seg at legen ikke var fornøyd med bare blodprøver. En haug med prøver ble tatt av en svett gubbe, og akkurat når han trodde han var ferdig kom legen med et spørsmål gubben ikke var forberedt på.
“Jeg skulle gjerne undersøkt endetarmen din hvis jeg får lov” spurte legen, og det var da det raknet for gubben.

“En finger hvor sa du” ropte gubben forskrekket, og selv om jeg ikke var med så kunne jeg nesten høre glosene helt hjem. Så det var ikke rart gubben gikk ned for telling i går, men det positive var at sjokket over en uventet endetarmsundersøkelse fjernet smertene. Likevel tror jeg det blir en stund til gubben oppsøker en lege igjen, det koster tydeligvis krefter å gå til legen i disse dager, i hvert fall når det gjelder gubben…

 

10 kommentarer

10 thoughts on “En tøff dag på legevakten…

  1. Hehe. Nei det er ikke alt det er ok at legen fingrer med.
    Ei venninne av meg som jobbet som radiograf kjørte på en elg. (Heldigvis ikke i nedslagsfeltet til eget sykehus). Hun kom inn på traumestua som seg hør og bør, og traumeteamet sto klare til å undersøke henne. Fordi hun selv jo jevnlig var en del av traumeteamet på jobb visste hun hva som ventet og skrek ut ved synet av alle de vitkledde: IKKE REKTAL EKSPLORASJON (finger i rumpa.)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *