En perfekt avslutning…

Categories Blogg

I dag reiste svigerfar hjem til Finnmark igjen, og det ble med ett veldig stille i huset.
Ukene med svigerfar i huset har gått fort, og ikke minst har det vært noen begivenhetsrike uker.
Jeg har mange ganger skrevet om at livet med gubben aldri blir kjedelig, men de siste ukene er det svigerfar som har stått for underholdningen.

Det har vært nok å ta av, men det er en episode som stikker seg ut. Jeg tror ingen av oss kommer til å glemme den med det første, gubben spesielt. Som dere vet så har gubben startet et svært uteprosjekt, rive verandaen for så å bygge opp en ny i betong ble nok et større prosjekt enn gubben hadde sett for seg. Drenering rundt huset og isolering av kjelleren var det første gubben måtte gjøre, og det er nettopp isoleringen som er tema for innlegget i dag.

For når gubben måtte begynne på jobb igjen etter jul så han sitt snitt i å sette sette sin far i arbeid, når man først har hjelp i huset må man benytte seg av den. Kvelden før gubben skulle tilbake på jobb ga han institusjoner til sin far, arbeidsoppgavene var klare. Svigerfar nikket ivrig når gubben forklarte hva han skulle gjøre, selvfølgelig skulle han hjelpe til. Men når svigerfar stilte det samme spørsmålet tre ganger på rad rett etter gubben hadde gitt forklaringen ante jeg ugler i mosen, og det skulle vise seg at instruksjonene til gubben hadde ikke nådd helt frem likevel.

Første arbeidsdag startet opp som vanlig, gubben dro på jobb og en liten gutt på skolen. Noen timer etterpå sto jeg opp, og når jeg så været ute skjønte jeg hvorfor svigerfar lå og halvsov på sofaen. Årets andre dag startet opp med et skikkelig ruskevær, det var ikke akkurat fristende å gå ut. Men noen timer etter roet det seg, og det var da svigerfar grep muligheten.

Fra stuevinduet kunne jeg se hvordan svigerfar jobbet på, men hva han gjorde kunne jeg ikke se. Etter en god time kom svigerfar inn igjen, godt fornøyd med egen innsats dumpet han ned i sofaen. Men så kom gubben hjem fra jobb, og det var da gubben angret på at han hadde gitt sin far arbeidsoppgaver.

“Ja da er jobben gjort” sa svigerfar stolt når gubben kom inn i stuen, en time ute var tydeligvis nok til å komme i mål. ““Så bra, så du fikk løs plankene på muren uten problemer” spurte gubben, og det var da svigerfar kikket forvirret opp på sin sønn. “Hvilke planker?? Skulle ikke jeg fjerne isoleringen”  hørte jeg svigerfar si mens han fulgte gubben ut på kjøkkenet, og det var da jeg skjønte at her hadde kommunikasjonen sviktet.

Det ble plutselig veldig stille på kjøkkenet, og jeg kunne se på hele gubben at han gruet seg for å stille det neste spørsmålet. “Jo men bare den isoleringen som lå løs på bakken, så hva er det du har gjort” hørte jeg gubben si med en spak stemme. Det var da det kom fra svigerfar, en setning som ga en hårløs gubbe grå hår. “Jeg trodde du ba meg fjerne isoleringen fra veggen, så det er det jeg har gjort i dag”. 

Så nå må gubben isolere veggen på nytt, og jeg tror det blir en stund til gubben delegerer arbeid videre til andre igjen. Så i går bestemte vi oss for at svigerfar sin juleferie fortjente en bedre avslutning, et besøk på akvariet fikk oss til å glemme alle kommunikasjonsproblemer. Vi fikk en fin stund sammen på akvariet, og turen ble avsluttet med et McDonald’s besøk. Nå er svigerfar reist og han vil bli savnet, spesielt jeg som har hatt selskap under alle fotball kampene…

 

5 kommentarer

5 thoughts on “En perfekt avslutning…

  1. Hjelp!!!! Jeg hadde blitt grasalt irritert… artig med tur til akvariet, men en dyr glede synes jeg, jeg ville jo bare inn å hilse på pingvinene… og at de ikke hadde honnørrabatt 😳

      1. Ok.. vi var der sommeren 21 og det var ikke snakk om noen honnørrabatt, neinei.. det hadde de ikke var den klare beskjeden. Vi fikk 5 prosent rabatt gjennom hotellet vi bodde på.. fikk hilst på pingvinene da 🥰

  2. Jeg elsker å lese bloggen din og jeg gjør det hver dag! Bare fortsett med det❤️Skakkars gubben din, men så bra at alt kan jo fikset igjen😊

  3. Uff da, sånn kan det gå når kommunikasjonen ikke er helt på plass 🙈.

    Fikk lyst til å gå på akvariet jeg nå 😊.

    Hilsen bergenser

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *