En pangstart med gubben…

Categories Blogg

Skulle jeg ha beskrevet gubben kun med et ord så hadde jeg brukt ordet handlekraftig, gubben tar nemlig det meste på strak arm. Akkurat det gjorde han i går også, da var det nemlig opplæring av ny assistent. Egentlig er det de andre assistentene sammen med meg som normalt sett pleier å gi opplæring, men plutselig sykdom satte en stopper for det. Dermed måtte gubben tre til, og bare tanken på det har gitt meg noen søvnløse netter.

Gubben har nemlig noen spesielle egenskaper som gjør han unik, han er ikke det minste sjenert og han handler som regel før han tenker. Det har ført til noen ville historier opp i gjennom årene, og det virker ikke som han har tatt noen lærdom av det heller. Så jeg har brukt helgen på å stålsette meg, for jeg visste hva som ventet. Jeg var litt nervøs for gubben sin spesialopplæring, og enda mer nervøs ble jeg når gubben søndag kveld la frem planen for neste dags morgenstell.

“I morgen skal du dusjes” utbrøt gubben rett før leggetid, og det var da panikken tok meg. Av erfaring så visste jeg at nå var det fare på ferde, hadde jeg visst hva gubben hadde planlagt så hadde jeg sendt en skriftlig advarsel til den nye assistenten. Det ble ikke mye søvn på meg den natten, og det siste jeg tenkte før jeg sovnet var at jeg måtte huske å bestille psykolog time.

Jeg våknet tidlig i går, det var helt stille i huset. Stille før stormen tenkte jeg der jeg lå, og det skulle vise seg at jeg fikk rett i det. Presis klokken 0900 ringte det på døren, og en buldring i trappa varslet om det som skulle komme. Like etter gikk skyvedøren min opp med et smell, og inn kom en brautende finnmarking og en spent ny assistent. Lite visste hun hva som ventet, hun skulle nå få en innføring i gubbens spa og velvære klubb og dagens første kunde var meg!

Faktisk er jeg hans eneste kunde, og det er det en grunn til. For gubben sin spaavdeling er mer som en bilvaskehall, det skal gå hurtig unna og mest mulig såpe er en nødvendighet. Jeg hadde ikke før kommet meg i dusjstolen når gubben plutselig begynte å kle av seg, at det var en ny assistent tilstede brydde han seg lite om. Kun i ført tskjorte og boxer åpnet han alle sluser, nå skulle kjerringa vaskes.

Assistenten lurte på om det var vanlig prosedyre å kle av seg under dusj, men jeg kunne berolige henne med at dusjforkle var tilgjengelig. Det var alt jeg rakk å si før såpehavet var et faktum, og på et tidspunkt lurte jeg på om gubben hadde tatt feil av shampoo flaska igjen. Det hadde i så fall ikke vært første gang, jeg vet aldri hva slags såpe som blir brukt hvor, gubben sine engelsk kunnskaper er ikke de beste akkurat.

Etter at gubben hadde tømt en hel flaske shampoo over hodet på meg var det på tide å finne balsam flaska, men når gubben grep intimsåpen kjente jeg panikken grep meg. Heldigvis var den nye assistenten snarrådig, og takket være henne lærte gubben hva balsam heter på engelsk. En ting skal gubben ha, han er særdeles effektiv. Vaskehallen stengte like fort som den åpnet, og ut kom en gull ren kjerring.

En ny assistent fikk virkelig prøve seg i går, morgenstell med gubben er nemlig ikke bare bare. Heldigvis ser ikke det ut som vi har skremt henne, hun har virkelig klart seg bra. Gubben sin oppskrift på morgenstell ble raskt forkastet, og i dag har det gått litt roligere for seg. Nå ligger gubben rett ut, snorkelydene taler sitt eget språk. Det tar tydeligvis på å gi opplæring, i hvert fall om man skal følge gubben sin oppskrift…

Du og jeg kjære 💖
10 kommentarer

10 thoughts on “En pangstart med gubben…

  1. Å kjære vene , fikk meg en god latter nå 🤣🙈
    lurer på om jeg skal videreføre opplæringsplanen til gubben din til jobben min 🤣🤣🤣
    eller muligens ikke .
    Godt ikke den nyansatte blei vetta skremt

    1. Ja dersom det er effektivitet du er ute etter så kan oppskriften til gubben være en god plan, men du må være forberedt på å få dårlige tilbakemeldinger 🤣

  2. Jeg tror jeg ble like redd som deg jeg nå, når du fikk vite at morgendagens plan var at du skulle dusjes.

    Du ble nå skinnende ren, og det var vel målet 😅.

    Du vet du har fått en god assistent når hun klarer å hindre at du får intimsåpe istedet for balsam i håret, der reddet hun deg, kan man si 😳.

    God natt, kjære deg 💜💜

  3. Flott bilde av flott – gode dere.

    Håper det er en super-god, vennlig-god ny assistent du har fått. Håper samspillet mellom dere og i familien blir helt topp.
    Ha en flott dag!

    Jeg syns det er så fint at du skriver. Takk til vår Herre at du fortsatt kan og vil dele med oss, slik at vår verden bli “litt større.”
    “MinsteBrorKlem”

  4. Kjære vene – jeg hadde tisset på meg, om jeg hadde fått en sånn start på opplæring -1 dag med full dusj med gubben som opplæringsansvarlig i vaskehallen hehehe – du har herlig måte å forklare på 🙂

    Samtidig ville jeg nok følt meg ganske trygg på dere som oppdragsgivere som jeg skulle få lov til å hjelpe til hos – må jo si gubben din byr på seg selv – og du også.

    Når fikk du diagnosen din (jeg har ikke lest alt – desverre – ennå 😉 ) Må si det virker som om du har et godt liv – til tross for den dritt-sjukdommen der, er grusomt at de ikke har kommet lenger i forskningen….. men noe har jo kommet da – tenker på disse “bremsemedisinene” – leste om nok en ny medisin som nettop har kommet.
    Er veldig synd for de som ikke “rekker” å få testet ut dette – jeg har kommentert om en pasient jeg har som fikk diagnosen i november 22 – sovnet stille inn nå i september. En veldig raskt progredierende variant av bulbær ALS. Må også si at jeg har ståå stor respekt for at du har så godt humør og at du skriver blogg osv – “girlpower”
    klemmer fra Anja 🙂

    1. Ja denne sykdommen er så ubarmhjertig, men vet aldri når det snur. Jeg er heldig som har fått åtte år sammen med mine, og så lenge jeg holder meg stabil så er jeg glad. Jeg prøver å gjøre det beste ut av tiden jeg har, samtidig vet jeg at sykdommen plutselig kan skyte fart igjen. Jeg lever et godt liv slik som situasjonen er nå, og når jeg hører om andre ALS syke som dør kort tid etter de har fått diagnosen blir jeg ydmyk, at jeg fortsatt klarer meg uten trakeostomi er jeg veldig takknemlig for. Tusen takk for fine ord Anja, det setter jeg stor pris på 💖

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *