En oppvaskmaskin ga oss hodebry…

Categories Blogg

I går morges bestemte oppvaskmaskinen seg for å gå ut i streik, og etter mye om og men skjønte vi at streiken kom til å bli langvarig. Det var assistentene som oppdaget det når de kom på jobb, uansett hva de prøvde på så ville den ikke starte. Litt snodig siden nattevakten kunne rapportere at den hadde fungert helt fint natta før.  Uansett så skjønte jeg at her måtte vi vente på gubben, og i dag tror jeg gubben angrer på at han i det hele tatt kom hjem i går!

Jeg fant ut at det var best å vente til etter middagen før jeg slapp nyheten, det var en fordel at blodsukkeret til gubben var stabilt før jeg kom med dårlige nyheter. Om akkurat det hadde noen hensikt er jeg en smule usikker på, for gubben klikket internasjonalt likevel. Enda verre ble det når han innså at oppvaskmaskinen var full av kopper og kar, det siste han ville var å begynner å vaske opp på toppen av det hele.

Glosene som kom fra kjøkkenet var ikke til å misforstå, gubben hadde tydeligvis møtt sin overmakt. Det store spørsmålet var hva som var galt, og mens gubben febrilsk gjennomsøkte skuffene etter kvittering så fikk jeg i oppgave å finne ut hva symbolene som lyste rødt betydde. Takket være Google fant jeg bruksanvisningen til maskinen, og det var da jeg trodde at jeg hadde løst problemet. Gubben ble sendt ut for å kjøpe salt og glansmiddel til oppvaskmaskinen, det var nemlig det symbolene viste.

Men dessverre skulle det ikke være så enkelt, og i takt med frustrasjonen økte volumet på glosene som kom fra gubben. Etter hvert skjønte vi at her måtte det fagfolk til, men da måtte vi finne ut av hvor den var kjøpt og når. Igjen ble bloggen min redningen, i hvert fall når det kom til når. Takket være bloggen fant jeg ut at den ble kjøpt i 2019 på Elkjøp, det rare var at akkurat det kjøpet lå ikke i systemet.

Det hele ble et mysterium, jeg gikk i gjennom alle ordrene på Elkjøp som jeg og gubben hadde gjort opp i gjennom årene uten å finne noe som helst. Kvitteringen gubben fant i skuffen eksisterte ikke i systemet til Elkjøp, og det var ingen som kunne svare på det.

Heldigvis viste det seg at at det var enkelt å løse problemet med oppvaskmaskinen, for når reparatøren endelig kom i dag fungerte maskinen plutselig igjen. Det som mest sannsynlig har skjedd er at en av oss har låst maskinen når vi prøvde å restarte den, alle oppvaskmaskiner er forskjellige og det som eventuelt fungerer på en kan bety noe helt annet på en annen maskin. Så nå er jeg bare glad for at ting er i orden igjen, og med alt hell blir det en fredeligere ettermiddag i dag…

7 kommentarer

7 thoughts on “En oppvaskmaskin ga oss hodebry…

  1. Du skriver så fantastisk.Kan se for meg din mann etter en lang dag.Å vaske opp
    er ikke noe gøy.Veldig kjekt å følge deg.Du må være spesiell som noen ganger klarer å glede deg over småting

  2. sjekk også om filteret kan være (litt) tett, om det ikke allerede er gjort. Da kan maskina nekte å vaske. Kjenner ei det skjedde hos. Masse fett i filteret.
    Godt dere fikk liv i den igjen! Vår første fungerte i 27 år, men sa stopp for to år siden.

    1. Ja filteret var det første vi sjekket men det var rent, 27 år er jo helt utrolig, da har dere virkelig gjort et godt kjøp. Det virker som om alle maskinene som blir laget i dag blir kun laget for å holde ut garantien 😅

  3. Phu! Det var bra at det gjekk den veien 😀 Godt med alt som kan ordnes med 😀 Og gubben sparer glosene til en annen gang!! 😀 Men greit å få det ut også da 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *