En j#vlig start på helgen…

Categories Blogg

Jeg er helt rystet her jeg sitter, ordtaket stille før stormen har virkelig kommet til sin rett.

Her satt jeg og ante fred og ingen fare når ytterdøren plutselig gikk opp, inn kom en trampende sint gubbe med en liten gutt på slep.

Han hadde nemlig fått en telefon mens han var på jobb, en samtale som rystet han.

Telefonen kom fra kommunen, etter at det har vært stille i seks måneder hadde de nå fattet sitt vedtak.

 

Ingen av våre ønsker er blitt tatt til etterretning, vi har ingenting vi skulle sagt.

Fra oktober tar de i fra meg min BPA ordning, og innfører bemanning her 24/7.

Det lille vi har hatt av privatliv vil forsvinne , for kommunen mener jeg trenger mer hjelp enn jeg gjør.

Vi mister all rett til å bestemme vår egen hverdag, og jeg kan ikke lenger dra på tur utenfor kommunen.

 

Kommunen har bestemt at sånn blir det, de skal bestemme hvordan vi skal leve.

Gubben er forbanna mens jeg er oppløst i tårer, min siste frihet er i ferd med å forsvinne.

Fengselsstraffen blir stadig større, de kunne like gjerne buret meg inne.

Igjen blir vi tvunget til å kjempe mot systemet, men jeg vet ikke om jeg orker en runde til…

22 kommentarer

22 thoughts on “En j#vlig start på helgen…

  1. Men kjøre vene , er dette lov 🤔 det må da finnes andre ordninger og det er absolutt lov å bruke skjøn, nei nå felte jeg en tåre 🥲føler virkelig med deg , er det noe jeg kan hjelpe med si i fra , stor klemmmmmm

    1. Denne ordningen som kommunen nå vil innføre hos oss gir oss ingen mulighet til å bestemme selv, assistenter blir ansatt uten at vi får bestemme selv hvem som skal jobbe her. Vi får heller ikke bestemme hvor mange assistenter som vil gå på hver vakt, og jeg blir mest sannsynlig tvunget til å bruke hjelpemidler som jeg ikke trenger. Jeg får heller ikke ta med meg assistenter på ferie og tur lenger, med andre ord så er dette en ordning som vil innskrenke livet mitt enda mer.

  2. Punkt 1. Få vedtaket skriftlig.
    Punkt 2. Be om henvisning til lovverket hvor det står at de kan overkjøre dine ønsker.
    Pubktv3. Har du en lege, nevrolog,lungebetennelse etc som kan si noe om hjelpebehov
    Punkt 4. Frihetsberøvelse, altså at du ikke kan forlate kommunen tror jeg vanskelig de kan finne hjemmel for.
    Punkt 5……

    Ta kontakt hvis jeg kan hjelpe

    1. Jeg tror jeg trenger hjelp av deg igjen Brit , så snart jeg får vedtaket så tar jeg kontakt med deg. Jeg tror jeg skylder deg en hel blomster butikk for alle gangene du har hjulpet meg 💜

  3. Uff a meg. Vet ikke hva jeg skal si. Grusomt at dere som familie blir overkjørt på denne måten. Mine tanker går til dere alle. Det å miste retten til å dra utenfor kommunen, kan da ikke være lov!? Du må da få lov til å si hvordan du har det og hva dere som familie klarer og ønsker.

    1. Vi sendte over en liste til kommunen med ønsker for vår egen hverdag , men den har de tydeligvis forkastet. Jeg er helt rystet over måten de behandler oss på , tvinge på oss en ordning som ikke dekker noen av våre behov , det eneste de tenker på er at jeg skal ha barnevakt 24/7.

  4. Nesten så du bør ta kontakt med en avis som kan fortelle din historie til hele Norge.
    Kanskje må kommunen stå til rette og fortelle hvorfor de gjør et slikt høl i hauet vedtak.

  5. Trist med en sånn start på helgen. Det er umulig å være konkret uten å kjenne begrunnelsen for vedtaket, men fokuser på dette : Det skal foreligge en begrunnelse for kommunens avgjørelse, spesielt siden dine ønsker ikke er tatt hensyn til. Du skal få nok informasjon til å kunne ivareta dine rettigheter. Fokuspunkt to : du har rett til et verdig tjenestetilbud (se lenken). Dette vil også være en del av et generelt forsvarlighetskrav med hensyn til tjenestetilbudet.

    https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-helse-og-omsorgstjenester-og-transport/rett-til-helse-og-omsorgstjenester-og-transport

    Beklager språket – men jeg er yrkesskadd 😂.

    Ønsker deg og dine noen lyspunkter gjennom helgen, og sender en trøsteklem.

    1. Tusen takk for gode råd kjære deg , jeg er evig takknemlig for all hjelp jeg kan få💜Så snart raseriet har lagt seg litt så må jeg brette opp armene og gjøre meg klar for kamp , selv om jeg er så uendelig lei av å kjempe. En riktig god helg til deg og , stor klem tilbake💜

  6. Er det virkelig mulig. Jeg blir så eitrende forbanna på dine vegne. Hva tenker denne kommunen på. Hva ville de ha sagt hvis det gjaldt dem selv eller noen i deres familie. Så flott at Brit tilbyr hjelp, hun kjenner systemet. Dette er rett og slett hårreisende. Kan ikke annet enn å sende deg en varm klem ♥️

    1. Ja jeg er rasende selv Trude , så rasende at jeg ikke klarer å tenke klart. Jeg er evig takknemlig for at jeg har Brit , hun har virkelig hjulpet meg mange ganger💜Men jeg er også glad for at jeg har deg og alle andre følgere, den støtten jeg får er helt overveldende💜

  7. Dette er så inni granskauen feil – for deg, og for hele familien! 🤬

    Si fra hvis jeg kan være til hjelp på noe vis, jeg bidrar gjerne med det jeg kan for å rive kommunens argumentasjon i fillebiter når dere har fått vedtaket skriftlig – hilsen utdannet bl.a. sosionom (som har “sittet på begge/så godt som alle sider av bordet”)

  8. Dette var leit å lese, Vivian! Dere burde få bestemme hvem som skal være sammen med dere i huset, se om det er god kjemi og ha noe privatliv. Det høres grusomt ut å få slike ting tredd nedover ørene!

    God klem! <3

  9. Synes så absolutt du burde kontakte media. De har stor makt, og dette her burde virkelig belyses, for hvis dette er gjeldende regler, da får vi stille opp i protestmarsj foran stortinget alle og enhver, for det her går på menneskerettigheter og verdighet…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *