En fantastisk oppfinnelse…

Categories Blogg

Reklame | Tubie fashion

Nå er det noen år siden jeg fikk operert inn sonde i magen, men jeg husker det som om det var i går.
I November 2019 ble jeg innlagt med dobbeltsidig lungebetennelse, og der og da var jeg helt sikker på at jeg skulle stryke med. Både lungelegen og nevrologen forberedte meg på det verste, og skulle jeg mot formodning klare meg så kom det nok til å ende opp med trakeostomi.

Jeg har aldri vært så redd som jeg var da, og hvordan jeg klarte å finne krefter til å skrive blogg da er for meg uforståelig i dag. Jeg kan ikke få skrytt nok av legene og sykepleierne som behandlet meg i den perioden, det er takket være dem at jeg sitter her i dag. Lungelegen snakker enda om den gangen, for han mener det er et mirakel at jeg klarte meg uten trakeostomi.

Jeg lå på sykehuset i over en måned, og den 16 November ble 40 års dagen min feiret på sykehuset. Jeg husker ikke så mye av den dagen, jeg lå for det meste og sov. Etter å ha kjempet mot døden i 20 dager kunne legene konstatere at jeg kom til å klare meg, men det var da Peg sonde ble nevnt for første gang. De nektet å skrive meg ut før jeg hadde fått Peg, de ville sikre seg at jeg fikk i meg nok næring. Først prøvde de å gjøre prosedyren kun ved lokalbedøvelse, men det viste seg å bli umulig.

I 2019 så det mørkt ut, lykken var stor når vi skjønte at faren var over…

Det var da informasjonen kom, siden lungekapasiteten min var så svekket informerte legen om at de måtte legge meg på respirator under operasjonen, og det var da angsten kom for fullt. For i følge legen var det en risiko for at lungene mine ville kollapse når de etter operasjonen skulle ta meg av respiratoren, og i verste fall kunne det ende med trakeostomi likevel. Det eneste jeg klarte å tenke var at jeg hadde ikke kjempet i over 20 dager bare for å ende opp med trakeostomi likevel, det hele føltes så unødvendig.

Sånn så det ut rett etter operasjonen…

Jeg knakk helt sammen den dagen jeg ble trillet inn på operasjonsalen, jeg var livredd!
Jeg husker enda hvor glad legene var når de skjønte at lungene mine hadde tålt påkjenningen, det var mange high five rundt meg etter respiratoren var fjernet. Jeg har aldri vært så lettet som jeg var da, operasjonen av Peg sonden kunne ikke vært mer vellykket. Noen dager før jul ble jeg skrevet ut, og jeg glemmer aldri alle sykepleierne som sto i korridoren for å ta farvel.

Det var først når jeg kom hjem problemene med Peg sonden begynte, jeg ble så fort sår rundt sonden. Først tenkte jeg at jeg måtte gi det tid, det ville nok bedre seg etter hvert. Dessverre gjorde det ikke det, og jeg skjønte at de små bandasjene som ble lagt rundt sonden ikke klarte å absorbere væsken som rant ut av sonden. Etter noen uker ble sonden byttet ut til fordel for en liten knapp, plutselig var hullet på magen nesten usynlig. Det var da jeg fikk et tips, og siden den gang har jeg vært frelst.

Sånn ser det ut i dag…
Hver tredje måned byttes knappen…

Det viste seg nemlig at det var en jente på Facebook som lagde produkter av forskjellig stoff som man kunne bruke rundt sonden, og etter jeg begynte å bruke de har jeg fått et nytt liv. Alle som har Peg sonde eller knapp bør søke henne opp, hun lager padd i alle slags mønster og i ulik tøykvalitet, og det beste er at alle kan vaskes i vaskemaskin.

Tubie fashion heter siden på Facebook, den er virkelig verdt et besøk. Når en liten gutt var mindre fikk han velge mønster, og da var det mye Brannmann Sam og supermann som ble valgt. For noen uker siden bestilte jeg ti nye til en billig penge, så nå er jeg sikret for noen år. Alle som enten har Peg eller skal få Peg bør sjekke ut denne siden, og alle som jobber i helsevesenet burde blitt tipset om dette. Nå er det noen år siden jeg har reklamert for disse produktene så nå var det på tide at jeg gjorde det igjen, selv har jeg fått en ny hverdag etter jeg begynte å bruke disse små fantastiske paddene…

2 kommentarer

2 thoughts on “En fantastisk oppfinnelse…

  1. Som tidligere ansatt i helsevesenet med bl.a barn med PEG. har jeg aldri hørt om disse paddene. Dette høres absolutt ut som noe det burde vært reklamert for. Mange barn ble sår rundt stomien og vi brukte ulike typer krem. Hadde jo vært supert hvis foreldrene f.eks visste om denne muligheten.

    1. Det er så synd at ikke alle vet om denne siden, men det er derfor jeg reklamerer. For barn med Peg må jo disse produktene være midt i blinken, jeg er blitt helt avhengig av disse paddene 💜

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *