En duft fra fortiden…

Categories Blogg

Herlige dufter kommer sigende fra kjøkkenet, og med ett kjente jeg på savnet. Duften av hvetebakst vekket minnene til liv, fortiden ble igjen så nær. Jeg så det i øynene på min nest eldste sønn, han følte på det samme som meg. Vi kjempet begge mot gamle minner, gode minner som egentlig burde gitt oss glede men alt vi følte på var sorg.

En gang det jeg som sto på kjøkkenet, omringet av tre små. Sammen tryllet vi frem deilige retter, små runde boller fylt med kjærlighet og glede. Det er lenge siden jeg har kjent duften av hvetebakst i huset, det merkes godt at svigermor er kommet på besøk, hun har stått på kjøkkenet siden hun kom.

Det er nesten blitt en tradisjon at svigermor går rett på kjøkkenet når hun kommer på besøk, vi har alle våre ønsker på hva vi ønsker hun skal lage. Det første hun må lage er favoritt sjokoladekaken til gubben, det er ingen som lager den bedre. To små lærlinger fikk det ærefulle oppdraget med å pynte kaka til slutt. Selv er jeg ikke en like stor kakemoms som gubben, jeg er mer på fersk hvetebakst.

Rundstykkene til svigermor er min store favoritt, og det var den duften som dro meg tilbake i tid i går. Det er så godt å ha henne her, og nå er det faktisk en god stund siden hun var her sist. Jeg ser hvor mye det betyr for min mann å ha henne her, og det samme gjelder for alle barna.

Så når været ikke er noe å skryte av blir det mye tid til andre ting, vi har kost oss inne med mye baking. I går kunne vi se at jorden i hagen hadde godt av litt regn, plutselig ble det grønt uke. Det er bare åtte dager siden gubben sådde, så det har virkelig gått fort. Jeg regner med det blir enda mer synlig når vi kommer hjem fra Kristiansand, da har vi vært borte noen dager og da legger man mer merke til de små tingene…

 

2 kommentarer

2 thoughts on “En duft fra fortiden…

  1. Hils svigermor og spør om du får lov til å legge ut oppskrift på rundstykkene 😋
    Kos dere masse! 💕

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *