Det lønner seg å høre etter…

Categories Blogg

Av og til blir jeg bare oppgitt, ja jeg lurer på om gubben vasker ørene sine i det hele tatt. Etter 13 år har jeg skjønt at diskusjoner med gubben er nytteløst, for han har rett uansett. Ja selv om jeg har bevis på at han tar feil så nekter han, det er ingen som vet mer enn en finnmarking.
Det begynte allerede for tre uker siden, da hadde svigerfar kjøpt flybilletter til jul.
Men så var det datoen da, og selv om jeg visste når han skulle komme så sto gubben på sitt.

Svigerfar hadde nemlig sendt meg melding med datoen, men å diskutere med gubben var som vanlig en umulig oppgave. Gubben hadde nemlig bestemt seg for datoen 18, og selv om jeg prøvde å argumentere for den 17 så gikk det ikke inn.
Hadde ikke svigerfar ringt på torsdag så hadde ingen møtt opp på flyplassen, for igjen viste det seg at kjerringa hadde rett. Blikket til gubben sa sitt når svigerfar sa at han kom i går, og glosene som kom etter telefon samtalen fikk meg til å humre der jeg satt.

En skolegutt ble selvfølgelig i fyr og flamme når han hørte at bestefar skulle komme en dag tidligere enn planlagt, og da var ikke en bakedag sammen med mor så fristende lenger. Vi hadde nemlig planlagt at han skulle være hjemme med meg i går, men når pappaen måtte hente bestefar på flyplassen etter jobb så ville en liten gutt selvfølgelig bli med pappa på jobb.

Vi brukte formiddagen i går til å rydde og vaske, for nå var det juleferie for alle sammen. Min nest eldste sønn skulle også komme hjem, og siden rommet hans har blitt brukt til oppbevaringsrom den siste tiden så hadde vi mer enn nok å gjøre.
Denne fredagen har jeg gledet meg til, hele familien samlet under et tak er alltid koselig. Spesielt koselig er det å få besøk fra Finnmark, det er liksom ikke jul uten at en av besteforeldrene kommer.

Jeg skjønte ingenting når de kom stormende inn døren her, for alle kom med en blomst hver i hånda. Man skulle nesten tro at de hadde ranet en blomsterforretning på vei hjem, ja det var så mange at jeg slet med å finne plass til alle.
Men den største blomsterdekorasjonen var det gubben som hadde fått, han har nemlig vært fast ansatt i samme firma i ti år nå. Han har jobbet dobbelt så lenge i samme firma, men han ble ikke fast ansatt før vi flyttet til Bergen.

Den mest rørende juleblomsten vi fikk kom fra fotball laget til min datter, et rørende kort brakte frem tårene. Jeg håper at jeg igjen kan stå på sidelinjen og heie snart, for jeg har savnet det samholdet. Så nå er huset fullt opp av blomster, fortsetter det slik så tror jeg vi må henge opp flere hyller til jul.

Det ble en fantastisk kveld i går, vi kunne faktisk ikke hatt en bedre fredag.
Først vant håndball jentene våre, og det førte til ellevill jubel i stuen. Så oppdaget jeg at den siste James Bond filmen var kommet ut, så da ble det filmkveld i tillegg.
Nå er juleferien virkelig i gang og jeg nyter hvert sekund, denne julen tror jeg blir fantastisk….

4 kommentarer

4 thoughts on “Det lønner seg å høre etter…

  1. Så rørende å lese innleggene dine Vivian ❤ og gleder mæ med dæ over juleforberedelser og julebesøket 👍. Æ har nemlig gått på skole i lag med din svigerfar, i Vardø. Du må hilse så mye til Halvar 😃 fra ho Sølvy
    Juleklæm til dåkker alle ❤🌟🌲

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *