Det brast

Categories Blogg

Ja da nærmer denne helgen seg slutten, alle gode ting har en ende. Eneste minuset med denne helgen er mangelen på søvn, det har ikke blitt mange timer på meg. Første natta lå jeg inne på soverommet, men når jeg våknet midt på natta med vannvittige ryggsmerter skjønte jeg at dette gikk ikke i lengden. Derfor måtte vi finne et alternativ, og det alternativet ble en campingstol.

Jada du leste riktig, jeg har halvveis sittet og sovet inatt.  Men det verste var ikke stolen for den var god å sitte i, problemet var at jeg fikk en drøss med ubudne gjester inatt. Jeg sov nemlig ute i vinterhagen, og jeg var tydeligvis ikke den eneste som hadde lagt min elsk over denne plassen.

Drøssevis av fluer i alle størrelser har summet rundt meg inatt, og jeg tror jeg har ufrivillig spist minst tre stykker. Det verste jeg vet er å ikke kunne slå de vekk lenger, og når en av de var på vei inn i nesa mi ja da fikk jeg panikk. På det verste telte jeg syv stykker på meg, jeg var visst rene festmåltidet for de små med vinger. Så selv om jeg endelig lå godt og egentlig kunne ha sovet godt, så ødela fluene idyllen.

Men et magisk øyeblikk fikk jeg inatt, og det brakte regnet med seg. For en dobbel regnbue åpenbarte seg plutselig, og det var et nydelig syn for trøtte øyne. Gubben har ihvertfall sovet godt inatt, for gudene skal vite at jeg har ropt. Det ble til slutt min datter som kom til unnsetning, og da gikk fluene fra syv til fire på et øyeblikk. Hun gikk amok med fluesmekkeren og fikk tatt knekken på noen, så summingen ble litt mindre resten av natta.

Isak sov helt til 08.45 idag, og det er en bragd for han å være. En time etterpå kom søskenbarna på besøk, og igjen ble det fullt leven i stua. Tegnekritt ble funnet frem , og før vi visste ordet av det var den grå fjellveggen blitt forvandlet til et maleri. Kreativiteten lenge leve , og barna er eksperter på det området.

Men for Isak kom høydepunktet idag , han fikk sitt livs opplevelse på kaia sammen med storesøster. En liten gutt fikk fisk på kroken for aller første gang, og jeg hørte jubelhylene helt opp. Det var stort for en liten gutt, og gleden lyste imot meg.

Jeg har sittet med klump i halsen i hele dag, prøvd å holde tårene inne. For jeg visste allerede før vi dro at dette ble min siste , min aller siste helg på hytta. Det blir for tungt både psykisk og fysisk, og siden ingenting er tilrettelagt der inne så gruer gubben seg for å dra inn også. Så idag har jeg hatt det vondt , det var som om hjertet mitt knuste.

Er det en ting jeg hater så er det å vise sårbarhet , spesielt fremfor mine foreldre. De har det tungt nok som det er, jeg trenger ikke å gjøre det verre. Men idag brast det for meg , jeg revnet fullstendig. Etter de hadde brukt mye krefter på å bære meg ned kom de, alle tårer for alle barndoms minner kom nede i fjæra idag.

Fremfor barna , mine foreldre og min lillebror og fruen hylte jeg, hikstet ut all min sorg. Dette er tydeligvis sommeren der jeg skal ta farvel, et siste farvel med de plassene som betyr mest for meg. For jeg vet det samme kommer til å skje når vi drar til Vardø , for meg blir det siste gang.

Jeg gråt hele veien hjem og jeg gråter enda, hytta i mitt hjerte er lukket for alltid bak meg. Kroppen vil ikke lenger , jeg klarer ikke. Helgen har vært fantastisk på alle måter , og det er takket være min lillebror og fruen og ikke minst mine foreldre. Så alt jeg kan gjøre nå er å minnes, minnene om barnelatter og saltvanns smak er enda ferskt her jeg sitter…

34 kommentarer

34 thoughts on “Det brast

  1. Kjære sterke Vivian. Hadde jeg hatt mulighet, skulle jeg fjernet denne fæle sykdommen og det den fører med seg fra deg og alle de andre som er rammet. Jeg sender deg all min kjærlighet og støtte. ❤❤❤

  2. ❤️ Det har nok vært en fin og minnerik helg for deg og hele familien. Sterkt å lese, finner ikke ord til trøst – men vit at du gjør sterkt inntrykk med å dele ❤️

  3. Dette var nakent, rått, trist, Vedmodig og inderlig å lese ❤️ Vi er mange som skulle ønske det var mulig å trylle bort als og alt dens styggedom. God klem

  4. Hei kjære deg💕

    Dette var sterkt og vondt å lese,
    Føler virkelig med deg og din fam veldig veldig mye..Såå urettferdig..
    Ord blir tomme..
    Sender deg en goe klem,tenker masse på deg kjære deg💕🌹

  5. Fantastiske, modige, åpne og ærlige Vivian <3
    Du setter så flotte og ærlige ord på det du føler – akkurat sånn er det, og det er for jævelig og for vondt å skulle forholde seg til.
    En riktig god klem til deg <3

  6. Jeg gråter med deg. Jeg skal snart på min egen hytte for siste gang. Et kobbel med folk må hjelpe meg dit.
    Insekter er jeg redd for. Redd de skal komme inn i slanger og respirator.

    1. Så godt å høre at du kommer deg på hytta Lizzy, jeg vet hvor mye det betyr 💜Jeg skjønner redselen din , men hva med myggnetting? Det må da være mulig å lage til noe slik at du føler deg mer trygg. Jeg håper du har noen som kan ordne noe for deg , slik at opplevelsen blir avslappende og fin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *