Den aller første…

Categories Blogg

Jeg må innrømme at det stakk litt i hjertet når jeg var på kontroll på torsdag , jeg ble igjen påminnet om hvor heldig jeg er. For når nevrologen igjen påpekte at jeg var nr 1 , den aller første som fikk prøve en ny forsøksmedisin så kjente jeg det godt , en følelse av takknemlighet sitret gjennom kroppen med en uforklarlig varme. Jeg vet hvor mange som ikke får delta , hvor mange som igjen får avslag. Men til tross for at jeg er en av dem som har levd med denne sykdommen lenge så ble jeg likevel den første , og det er som å vinne i lotto for meg.

 

Men før jul så fikk jeg høre at dette forskningsprosjektet hadde fått innvilget mer penger , og mer penger betyr at flere slipper til. Derfor ble jeg så glad når jeg fikk melding fra en annen ALS syk som nylig er blitt diagnotisert , nå hadde også hun fått tilbud om å være med. I går fikk jeg vite at så langt er det 22 ALS pasienter som er inkludert , og håpet mitt nå er at det blir mange flere. Alle burde blitt inkludert , men igjen er det midlene som bestemmer.

Opprinnelig var dette studiet kun ment for de som var nydiagnotiserte , men de endte likevel opp med og ta med de som hadde hatt sykdommen en stund. Så nå har de to grupper som får forsøksmedisin , de som nettopp har fått diagnosen og de som har levd med den en stund. Jeg tilhører den siste gruppen , jeg er en av de heldige.

 

Jeg må innrømme at jeg ble en smule overrasket , jeg hadde ikke forventet at pusteprøvene skulle være bedre. Men som lungelegen sier , det er så små marginer at det er enda for tidlig og si om det kan være medisinen. Men det må jeg bare si , jeg har følt meg i bedre form etter jeg fikk medisinen , mer stabil i formen på et vis.

 

Selv om den andre gruppen har et bedre utgangspunkt så gir det likevel et håp , for alt jeg ønsker er å leve lengst mulig i den tilstanden jeg er nå. For livet nå kan jeg takle , men jeg vet ikke hvor mange flere utfordringer jeg klarer. Gubben og jeg er enige om en ting , ALS lever vi godt med sånn som det er nå. Så når han spurte meg hvor lenge jeg ville klart å leve dersom formen holdt seg stabil , da var svaret enkelt , jeg kunne levd til jeg ble gammel og grå….

15 kommentarer

15 thoughts on “Den aller første…

  1. Krysser fingrene for at du med fleire får god effekt av medisinen og at det kjem meir midler som kan hjelpe fleire etter kvart.♥️♥️♥️

  2. Dette var gode nyheter! Jeg tenker på deg hver dag, og krysser fingrene for at dette kan bidra til å bedre din situasjon! <3

    Takk for at du skriver og står på! 🙂 Klem

  3. DETTE var kjekt og lese
    Dette blir bra og kjekt og følge deg nå…….mer HÅP….
    Fantastisk GRATULERE stå.på videre.Det er viktig at du er så positiv. God helg 💕💕💕

  4. Så godt å høre, krysse r fingrene for deg og alle som er med. Håper enda flere får muligheten❤️. Ønsker god helg🥰

    1. Dette studie burde vært en selvfølge for alle med denne sykdommen , jeg trodde faktisk at man måtte ha minst 300 personer i et forsøk for å få medisinen godkjent. Vi får håpe de får den bevilgningen de trenger slik at flere kan bli med. Riktig god helg til deg og 💜

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *