Når tapet er større enn gevinsten

Categories Blogg

Hver gang en ALS syk dør så skjer det noe med meg , en liten bit av håp forsvinner fra min sjel.

De tar med seg en liten bit fra oss andre som er syk , det vi alle kjemper for virker plutselig så fånyttes.

For med denne sykdommen så er tapene større enn gevinsten , vi har ikke oppnådd nok.

Nok en helt er borte , og hver gang en helt dør så kommer det samme spørsmålet.

 

“Kjemper vi for det umulige?” er et spørsmål som stadig vender tilbake.

I fem år har jeg levd med denne sykdommen , og på disse fem årene har lite skjedd.

Vi jubler for små gjennombrudd , men i mellomtiden dør vi en etter en.

En etter en sitter vi og venter på vår tur , og mens vi venter kjemper vi for å bli hørt.

 

Noen ganger lurer jeg på om vårt fokus er feil , for krampene er mange men gevinsten er små.

Vi når ikke igjennom med det som er viktigst , vi trenger hjelp for å redde liv.

Men selv om vi stadig blir flere med ALS så er vi ikke mange nok , fortsatt får vi bare smuler kastet vår vei.

Smuler som vi skal være fornøyd med , for det er alt vi får.

 

Hvert år får 150 nye personer den samme beskjeden som jeg engang fikk , neste gang kan det faktisk være deg!

For ingen vet hvorfor eller hvordan , alt vi vet er at vi stadig blir flere.

Et virus ga oss et bevis på at alt er mulig , med nok bevilgning og en hel verden på samme sak så kan det meste løses.

Men vi er ikke en hel verden , vi er enda for få.

 

For få til at vi blir prioritert , for få til at vi blir reddet.

Nok en helt er gått bort , en av oss.

Mitt eneste håp er at vi en dag blir mange nok , mange nok til at vi en dag vil bli sett.

For vi har ikke et virus , vi har bare ALS…

7 kommentarer

7 thoughts on “Når tapet er større enn gevinsten

  1. 😪 Når vi vet hvor mye penger vi bruker på våpen rundt i verden kontra å forske på ALS og andre sykdommer blir en bare forbannet og kvalm…

  2. En familievenn fikk nylig beskjed om at hun har als 🙁 enig i att det burde brukes mer penger på forskning på denne forferdelige sykdommen

    1. Så trist å høre Ida , jeg kjenner det i hjerterota hver gang jeg hører om nye tilfeller💜Denne sykdommen kan ramme hvem som helst , så jeg skjønner egentlig ikke at våre folkevalgte tør å la være.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *