Dagen før dagen…

Categories Blogg

Det er en spent liten gutt som tripper rundt her for tiden, de siste dagene har forventningene bygget seg opp. Julen blir ekstra spesiell med små barn i hus, gjennom han får jeg min julestemning. Jeg husker hvordan jeg selv var i den alderen, og for å være helt ærlig så savner jeg den kriblende følelsen av spenning rett før jul.

 

Jeg syns en liten gutt er veldig tålmodig i disse dager, ja ihvertfall i forhold til det jeg var på samme alder. Jeg husker godt hvordan mine stakkars foreldre forgjeves prøvde å gjemme julegavene for meg, men uansett hvor mye de prøvde så fant jeg de hvert eneste år. Alle pakkene skulle knipes og ristes på, jeg hadde ikke tålmodighet til å vente. Og når min lillebror ble stor nok så dro jeg han også med på min årlige skattejakt, han måtte nemlig stå vakt.

 

Men i motsetning til meg så rører ikke en liten gutt gavene, og det til tross for at de står lett tilgjengelig på rommet mitt. Ikke maser han heller, han er mer opptatt av å pynte og bake enn å tenke på gaver.
Det er så herlig å se den frydefulle forventningen som han går og bærer på, jeg føler meg veldig heldig som får oppleve den delen igjen. Den barnegleden og lykken han føler på smitter over på oss andre, en liten gutt gir oss en juleglede så stor.

 

I dag er det dagen før dagen, og som alltid er det mye som skal ordnes.
Pinnekjøttet må legges i vann, desserten må lages, og som tradisjon tro så skal vi i år også spise et godt kveldsmåltid til programmet Kvelden før kvelden. Selv om jeg er så takknemlig for å få oppleve enda en jul sammen med mine så føler jeg også på en sorg, en sorg over alt jeg har mistet.
Jeg ser det på mine kjære også på denne tiden, alle følelser kommer til overflaten.

 

I seks år har jeg feiret jul som om den var min siste, og det skal jeg gjøre i år også. Grevinnen og Hovmesteren åpner ballet, og i morgen skal vi se på Tre nøtter til Askepott mens vi venter på at pinnekjøtt duften begynner å bre seg i huset. Først da er det jul for meg, og jeg skal nyte hvert sekund…

4 kommentarer

4 thoughts on “Dagen før dagen…

  1. Etter mange år fant jeg ut at min mor gjemte mine julepakker bakerst i klesskapet mitt 😱 jeg var livredd hvert å for å ikke få pakker, for jeg fant dem ikke 😂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *