Briste eller bære!

Categories Blogg

Hele tre ganger har min mann utsatt timen, han har vært like skeptisk som meg. For mange måneder siden fikk jeg vite at jeg måtte trekke to tenner, og helt siden den gangen har jeg hatt en klump i magen. Jeg har hatt tannlegeskrekk så lenge jeg kan huske, og den ble ikke akkurat mindre når jeg ble syk. For denne sykdommen ødelegger kroppen, når de motoriske musklene i kroppen slutter å fungere fører det til store utfordringer.

Det er nemlig umulig for meg å gape lenger, etter åtte år med ALS har musklene i kjeven blitt så svake at det skaper problemer. Kjeven min har i tillegg trukket seg sammen de siste årene, akkurat som resten av skjelettet. Brystet synker sammen og legger press på lungene, og leddene i resten av kroppen trekkes innover når musklene blir borte.

Det er nærmest umulig å utføre tannbehandling på meg, i tillegg til at jeg ikke klarer å gape høyt nok så blir jeg fort sliten i kjevemuskulaturen. Og når jeg først blir sliten i kjeven øker sjansen for å få krampe, noe som er svært smertefullt. Som om ikke det er nok så klarer jeg ikke å ha noe form for spyling i munnen, vann i halsen på meg kan få katastrofale følger. Det skal så lite til før jeg svelger feil.

Så i tillegg til tannlegeskrekken hadde jeg det kroppslige å bekymre meg for, så angsten har vært altoppslukende denne uken her. Heldigvis har jeg en fantastisk tannlege og en fantastisk tannpleier, de vet hvor mye det koster meg å komme til tannlegen. I dag hadde jeg time kl 0945, og planen var å trekke en av tennene. Men det tok ikke lang tid før tannlegen innså at det kom til å bli utfordrende, så utfordrende at hun ga seg.

Jeg har nemlig ikke noen som helst plager med tennene i dag, og det var årsaken til at tannlegen ikke ville gjøre noe. Hennes frykt var at hun bare ville gjøre det verre med å rote med noe som i dag er stabilt, tannlegen skjønte min frykt og hun så hvor vanskelig det var for meg. Vi får heller handle den dagen jeg får vondt, men enn så lenge lar vi det være.

Så nå sitter jeg her lettet men sliten, hodepinen er et resultat av anspentheten jeg har følt på den siste tiden. Men nå er det over for denne gang og jeg kan slappe av, så jeg tror jeg kommer til å sove godt i natt. Nå skal jeg bruke helgen til å lade batteriene, det trenger jeg nå. Med tennene renset for både det ene og andre kan helgen bare begynne, måtte dere alle få en strålende helg…

5 kommentarer

5 thoughts on “Briste eller bære!

  1. Så bra at du slapp å gjøre noe hos tannlegen.Å ha tannlege skrekk har jeg skjønt er fryktelig. Har en venninne som fikk ordnet tennene i narkose men det er selvsagt ikke noe for deg. Du må ha en super helg med alle dine 🌞

  2. Jeg har så vondt av deg! Men du er en tøffing! 💪💕 Godt det så greit ut med tennene dine 😊
    Ønsker dere ei så god helg som mulig! ❤

  3. HUff den tannlegeskrekken…. den er ikke god – det vet jeg også alt om :-/ Men dine utfordringer i tillegg gjør det ikke bedre. Så bra at det ikke var nødvendig med noe mer enn tannrens! Nå kan du samle energi og krefter igjen gjennom helgen uten å grue deg så det gjør vondt i magen 🙂 God helg til dere alle!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *