Føler meg fantastisk.

Categories Blogg

Jeg var temmelig utslitt i går etter kontrollen. Migrenen slo inn for fullt i går kveld og jeg så mørkt på det når jeg måtte legge meg med ledninger og stropper overalt. Det kom nok ikke til å bli noen god natt… Gleden var derfor stor når jeg våknet i dag og faktisk følte meg  uthvilt. Jeg var klar for en ny dag.

I går skapte rullestolen seg litt og, men den hadde tydeligvis fått tenkt seg om i løpet av natta og idag fungerte den tipp topp igjen. Så idag bestemte vi oss for at nå skulle julehandelen gjøres ferdig. Vi har vært på ulike butikker og alt gikk så det suste. Jeg fant ut det var bedre å ta handelen på forskjellige steder og heller styre unna kjøpesenteret. Det gikk mye bedre. Og ferdig ble vi, så nå kan julen bare komme. 

Har jeg fortalt deg at jeg elsker mat? God mat, mat med ulike smaker, som nærmest smelter i munnen på deg. Mat er blitt uhyre viktig for meg etter at jeg ble syk, og den er blitt min glede i hverdagen. Mat bringer også frem minner og tradisjoner, spesielt på denne tiden. Min kjære mormor pleide alltid å lage sylteflesk til jul. Jeg elsket det, og det var ikke jul før jeg fikk det på brødskiva. Jeg angrer på at jeg aldri lærte meg hvordan jeg laget det. Da kunne jeg ha ført oppskriften videre. Men jeg klarer meg fint med Gilde sitt i butikken. Gjett hva jeg spiste til frokost?

Det er full krig i huset om maten ikke smaker sånn som jeg har sett det for meg. Jeg blir som en bortskjemt liten drittunge, griner og kjefter, ja, syns litt synd på kokkene her i huset 😂. Men noen gleder må jeg og ha. 

Min farmor lagde verdens beste melkesuppe og gode deilige julekaker. Disse julekakene har jeg pleid å lage selv også. Sirupsnipper, kokosmakroner, serinakaker, krumkaker og berlinerkranser. Jeg tror ikke jeg klarer å få laget alle, men noen av de må jeg ha i hus til jul. Julen er et eneste stort etegilde, så jeg har mye å se frem til. Jeg kjenner jeg stresser litt over dette med mat. Det er en grunn til at jeg blir sint og sur når maten ikke lever opp til forventningene. Før eller siden blir jeg dårligere, og da vil sykdommen gi meg svelgevansker. Da er det slutt på å nyte alle disse deilige rettene. Så derfor spiser jeg alt jeg har lyst på til enhver tid, for det er nå jeg kan nyte alle gledene som god mat bringer med seg.

Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg kastet ut alle kostholdsregimer denne julen, og virkelig gått inn for å nyte julen fullt ut….. Bon appetit… 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *