Misforståelser

Categories Blogg

Jeg har en assistent som er fra Latvia, en skjønn dame som alltid yter sitt beste på jobb. Men språkforskjellene kan noen ganger by på utfordringer. Det har vært mye latter den siste tiden nettopp på grunn av dette. Forrige uke toppet det hele seg når mine foreldre var på besøk. Jeg ba assistenten om å finne frem litt kjeks, og da fortalte hun at kjeks het kvittering på Latvisk. Da kommer det fra pappa :”ja, akkurat som check på engelsk… HÆ?? kom det fra meg, nå tror jeg du har misforstått. Jeg prøvde igjen, det hun mener er at kjeks heter kvittering på Latvisk. Og igjen kommer det fra min far :”ja, akkurat som check på engelsk. Jeg skjønte ingenting. Han fortsatte, “når du ber om kvittering /regning på engelsk, da ber du om check”. Men kjære, snille, søte pappa, vi prater om KJEKS nå, ikke Check!!! Men pappa sto på sitt, kvittering/regning er check på engelsk, og det ligner på ordet kjeks… Nå var det total forvirring på alle involverte parter, og stakkar assistenten min så ut som et levende spørsmålstegn. Nå når jeg skriver om dette, så skjønner jeg fortsatt ingenting. Kanskje jeg må ta en prat med far selv og høre en gang til om hva det var han egentlig mente. 

Denne uken blir travel for min del. I dag har jeg hatt to møter, imorgen er det ut for å gjøre seg ferdig med gavene (jeg skal ihvertfall være tidlig ute), onsdag er det fysio og utdeling av gaver til nære venner og torsdag er det tid for den jevnlige kontrollen på Haukeland sykehus. Sistnevnte gruer jeg meg alltid til, og håper alle prøvene viser at jeg fortsatt holder meg stabil. Da gjør det godt med total forvirring en gang i blant for å få humøret og latteren på gli. 

Jeg har mye å se frem til fremover. Denne julen tror jeg blir ekstra humørfull. Begge svigerforeldrene mine kommer fra Finnmark for å feire jul med oss. Det er så koselig når de kommer, og svigermor hjelper alltid til på kjøkkenet hvor hun disker opp med de lekreste retter. Svigerfar får meg alltid i godt humør. Han er den morsomste personen jeg vet om, alltid glimt i øyet og gullkorn på lur. Vi blir hele 15 personer på julaften. Jeg ser for meg at med både barn og ungdommer, en far som misforstår lett og en svigerfar som alltid har gode kommentarer på lur,så kan dette fort bli en jul med mange latterfulle øyeblikk. Det er ikke så ofte vi får tilbringe tid sammen alle, og Isak gleder seg stort over at Bestemor og Bestefar kommer til jul. 

Så nå er det bare å brette opp armene og gjøre seg ferdig med julehandelen slik at man kan nyte dagene fremover til det fulle… Håper dere får en fin fin uke…

  

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *