Deilige søndag

Categories Blogg

Som barn så syntes alltid søndagene var uhyre kjedelig, de voksne skulle slappe av etter en lang uke, alle butikkene var stengt og det var fint lite å finne på. Men det er en ting jeg minnes med glede, nemlig søndagsmiddagene. Vi bodde noen år i Lyngdal når jeg var liten, og hver søndag dro vi på kroa i Mandal for å spise middag. Både jeg og min lillebror syns dette var fryktelig stas. Bare det å ta en kjøretur alle sammen og tilbringe litt kvalitets tid med hverandre bidro til at søndagen ble litt spennende likevel. Det var alltid mye spennende å se på kroa, jeg likte spesielt godt å sitte og observere alle de forskjellige menneskene som var der. 

Som voksen har jo min oppfatning av søndagen endret seg, nå er det deilig å bare slappe av, deilig at butikkene er stengt, deilig og bare tilbringe tid hjemme. Isak er vel den eneste som kan bli litt utålmodig, og lurer nok på hvorfor det ikke skjer så mye. Men han er heldigvis enkel å glede og litt lek og moro både inne og ute hjelper på.

 

 Så nå må Kaptein Sabeltann vokte sin skute og forsvare den med nebb og klør. 

I dag bestemte vi oss for å ha en skikkelig søndagsmiddag. Jeg har alltid pleid å lage noe godt på søndagene, prøvd å videreføre litt av min barndom over på mine barn. Men etter jeg ble syk så har dette glidd ut, og min mann orker ikke å stå over grytene på en søndag. Men nå når jeg har fått hjelp i helgene så er det lettere å planlegge middager igjen. Så i dag blir det ribbe med deilig tilbehør  😊. Det  lukter herlig i hele huset… 

Det er rart hvordan oppveksten former oss. Jeg og min mann har hatt to helt ulike oppvekster, og vi har hatt  og har fortsatt mange diskusjoner på hvordan vi vil at ting skal gjøres. Jeg brenner for tradisjoner og like vilkår for alle, men han er ikke så nøye på det. Tro du meg, det har gått en kule varmt noen ganger, men stort sett så får jeg viljen min igjennom. Jeg synes det er viktig å gi barna noen minner og tradisjoner som de kan se tilbake på. 

Min mann har jobbet mye borte gjennom barna sin oppvekst, ja, en periode (faktisk tre år) var han kun hjemme annenhver helg. Da var det jeg alene som måtte stå for alt her hjemme. Jeg ser nå etter at jeg ble syk at jeg har nok skjemt han bort en smule. Selv nå som jeg er syk så styrer jeg fortsatt skuta her hjemme. Problemet har vært å gå fra en mann som ikke hadde mening om noe til nå og ha en mening om alt!! Vi prøver å finne den gyldne middelvei, men så lenge jeg fortsatt styrer heimen, så er det jeg som har siste ordet😂

Men nå gleder jeg meg til middag, hive meg over maten og nyte et deilig måltid med mine kjære  🧡God middag til dere alle..

2 kommentarer

2 thoughts on “Deilige søndag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *