Alt går så mye bedre når man er forberedt…

Categories Blogg

Ja så var det mandag igjen, en ny uke sto for døren.
Selv fikk jeg uvanlig mye besøk denne mandags morgenen, men i motsetning til forrige gang var jeg nå forberedt.
Som dere sikkert husker så skulle jeg bytte knappen i PEG sonden min for noen måneder siden, og det ble en dårlig opplevelse. Den historien kan du lese her.

Knappen bør byttes hver tredje måned for å forhindre den fra å gå i oppløsning, det blir vanskelig og få i seg nok næring dersom knappen ikke fungerer.
Selv om jeg fortsatt klarer å spise på vanlig måte så blir det aldri nok, hvis du ikke passer på så raser vekten nedover. Jeg har allerede blitt temmelig tynn, og med en sykdom som tærer på det meste så må jeg få i meg dobbelt så mye næring som før.

Så liten men så viktig…

Idag var det igjen tid for å bytte denne knappen i magen min, men denne gangen gikk det mye bedre siden jeg var forberedt på hva som skulle skje.
Hjemmesykepleien hadde gitt meg beskjed for flere uker siden, i tillegg hadde de fulgt mitt råd om å få behandlingshjelpemidler til å gi opplæring i forkant.
Så idag kom tre stykker inn på rommet mitt, to fra hjemmesykepleien og en fra behandlingshjelpemidler som skulle observere. Jeg skal ærlig innrømme at det er ikke særlig behagelig å bytte knappen, spesielt siden jeg har hatt litt dårlige erfaringer tidligere.

Min favoritt sykepleier💖

Derfor handler det mer om trygghet for min del, og det fikk jeg denne gangen.
Så nå kan jeg slappe av i tre måneder til, jeg er glad for at det gikk smertefritt for seg idag.
Etter det var det bare å komme seg opp, en ny dag lå fremfor meg.
Det har vært en rolig formiddag for min del, samtidig har jeg sittet med hjertet i halsen.For min datter er blitt syk, hun ligger rett ut med influensasymptomer.
Høsten og vinteren er de verste årstidene for meg, angsten for å bli syk lammer hele meg. Influensavaksinen er heller ikke kommet enda, så alt jeg kan håpe på er at jeg ikke får noe før jeg har fått den.

Det skal dessverre ikke mye til lenger, kroppen min tåler ikke så mye som før.
Så med en syk datter i hus må jeg ta mine forhåndsregler, som å ikke være i samme rom som henne. Men det strider mot hele mammahjertet mitt, for alt jeg vil er å holde rundt henne og gi henne kjærlighet.
Det er når barna er syke at jeg føler på det som mest, savnet etter å være en funksjonell mamma vender tilbake…

5 kommentarer

5 thoughts on “Alt går så mye bedre når man er forberedt…

  1. Dette innlegget ga meg mange grøss, og våt i øyekroken på det høyre øyet. Det er flere ting her som jeg har noe angst for, og kjære du lever oppi det. Men derimot var det noe med det nederste bildet jeg likte. Klem til deg Vivian 🥰

  2. Er det ikke sånn med oss mammaer, at vi aldri synes vi stiller opp nok. Tror din tilstedeværelse gir mer enn du tror Vivian, men du skal vite, jeg forstår deg så inderlig godt. Håper du får vaksine snart, og riktig god bedring til datteren. Håper hun snart er på beina igjen. Den er tøff, influensaen som herjer nå. To av fire har vært syke her også, skikkelig dårlig form. Varm klem sendes din vei.🥰

  3. Godt å høre at bytting gikk bra i dag, det er ikke noe alright når man må gjøre en ting man har dårlig erfaring med. Så det var bra det gikk greit ❤ Så leit, det går så mye forkjølelse rundt omkring nå atte fy. Krysser alle fingre for at du skal slippe det, men skjønner at du helst vil være med henne ❤ Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *